Mijn deur staat altijd open!

Goed werkgeverschap | 0 comments | by Martine Floor-Bron

Mijn deur staat altijd open - timemanagement Als ondernemer wil je er zijn. Voor je klanten, je leveranciers, je medewerkers. En dus mogen ze je altijd bellen, mailen ze erop los en lopen ze (te pas en te onpas) bij je binnen. En jij vindt dat prima, toch? Een opendeurenbeleid, is dat niet het ultieme?
Nou eh… niet dus. Want hoe productief ben jij als je ieder moment gebeld of gemaild wordt? What’s app berichten ontvangt die DIRECT antwoord vereisen? Als je medewekers voor iedere eh… zucht bij je binnenlopen? Dan kom je toch helemaal nergens meer aan toe? En zit je avond aan avond op kantoor of sluit je je thuis op of af om zaken af te maken. Schiet lekker op hè, zo’n opendeurenbeleid 😉

Wel eens van zelfredzaamheid gehoord?

Voor mij is het het hoogste goed.

  • Als moeder. Ik bewijs mijn kinderen een dienst door ze zo zelfredzaam mogelijk op te voeden. Dus investeer ik tijd en energie in ze zélf van het ene naar het andere dorp naar school te laten fietsen.  Dus kunnen mijn dochters van 11 en 13 zelf prima een maaltijd voor ons allemaal bereiden (en ze vinden het nog leuk ook).
  • Als partner. Ieder heeft z’n eigen taken. En als mijn partner een taak van mij overneemt en dat op zijn eigen manier doet accepteer ik dat.
  • Als mantelzorger. Hoe langer mijn schoonvader (van 88 die naast ons woont) zélf zijn zaakjes kan regelen, hoe meer hij gestimuleerd wordt om actief te blijven. Daarnaast lever ik een belangrijke bijdrage aan zijn waardigheid als hij zelf de regie houdt.
  • Als trainer en coach. Je krijgt van mij méér dan 100% bij iedere training of coachingssessie. Daartoe investeer ik veel in mezelf en zorg goed voor mijzelf.  Wat jij als deelnemer aan mijn training of als coachee besluit ermee te gaan doen is geheel aan jou – al hoop ik dat je er alles uithaalt natuurlijk 😉

 

Wat heeft dat te maken met jou als ondernemer?

Jij bewijst jezelf én je medewerkers een dienst door je medewerkers meer zelfredzaam te laten worden. Dat betekent niet dat je ze in het diepe moet gooien of dat je lukraak werkzaamheden over de schutting moet werpen. Je zult ze moeten begeleiden en coachen. En ja, dat kost tijd. Maar op termijn levert je dit tijd en energie op.

Waarom zelfredzaamheid stimuleren?

  • Je houdt zelf tijd over voor de écht belangrijke zaken in je ondernemerschap: klanten en klussen binnenhalen, grote lijnen uitzetten, je bedrijfsstrategie uitzetten, werken aan de groei van je bedrijf, noem maar op.
  • Je doet een beroep op de kennis, kunde en creativiteit van je medewerkers. En dus neem je hem of haar serieus. Jouw medewerkers kunnen groeien in hun functie en zichzelf ontwikkelen.

 

Hoe stimuleer je zelfredzaamheid?

  • Door tijd te steken in het overdragen van werkzaamheden. Liefst mondeling. Laat je medewerker aan het einde van het gesprek jullie gesprek samenvatten. Zo heb jij de check dat hij of zij het goed begrepen heeft en de medewerker onthoudt het besprokene beter. Twee vliegen in één klap!
  • Door te werken met checklists. Ik ben er fan van. Checklist maken, voor terugkerende klussen steeds opnieuw gebruiken. Afvinken en klaar! Handig voor jou, voor je medewerkers en voor eventuele nieuwelingen of stagiaires.
  • Stimuleer je mensen zélf na te denken. Als ze je een vraag stellen, stel jij een tegenvraag, bijvoorbeeld “wat zou jij doen als oplossing?”. Ga op je handen zitten en neem het niet over!

 

En voor jou? De oplossing: Investeer in jezelf!

In timemanagement- en communicatievaardigheden. Maak een start met het werken aan jezelf en schrijf je in voor mijn Powerworkshop Timemanagement voor MKB-ondernemers.In twee-en-een-half uur leer ik je de juiste prioriteiten stellen, hoe je op een effectieve manier met je mail omgaat én geef ik je tips om beter leiding te geven. Geen eindeloze theorie, maar actie! Mijn motto: learn & go! Na deze workshop kun je direct met het geleerde aan de slag. Gun jezelf deze ochtend en schrijf je nu in. Wacht niet tot je écht op het randje loopt. Je bent het waard!

Wat je ook kunt doen:

  • Mijn blogs over timemanagement, leiderschap en communicatie lezen.
  • Een individuele workshop/training/coachingssessie boeken om intensief met een onderwerp aan de gang te gaan of te sparren over timemanagement, delegeren, werkprocessen optimaliseren of je te laten helpen met prioriteren en delegeren
  • Of écht te kiezen voor en te investeren in jezelf door je in te schrijven voor een Ondernemerscoachingstraject waar we samen aan de slag gaan met timemanagement, leiderschap en communicatie.
read more

Mijn stelling: goede marketing hoort bij goed timemanagement

Ondernemerschap | 0 comments | by Martine Floor-Bron

In mijn ondernemerscoaching krijg je echt niet alleen tips & trucs voor timemanagement. Nee, het gaat veel verder. Je moet behoorlijk in de spiegel kijken, we nemen ineffectieve gewoontes onder de loup en we kijken naar je werkprocessen, je marketing, je klanten en hoe je met je medewerkers communiceert.

Timemanagement gaat namelijk over de juiste dingen doen en die juist doen. Ik noem het niet voor niets Slimmer werken! Nadenkertje he?

Wat ik zie is dat veel ondernemers hun marketing niet handig aanpakken. Hebben ze een Facebook-pagina, zetten ze er maar heel af en toe iets op. Terwijl het bereik van je bericht met een beetje geluk 11% is van je volgers van je pagina. Nee, dat schiet op!

Hetzelfde geldt voor LinkedIn: een enorme kaartenbak met connecties, maar die connecties nooit laten weten waar je mee bezig bent. En wat denk je van die beurs waar een vermogen voor geïnvesteerd is? Leads worden niet opgevolgd. Tijdgebrek. Tja….

Maar dan komt de klad erin. Ondernemerschap is toch vaak hollen of stilstaan. Dus dan lopen de opdrachten terug. Maar ja, de ondernemer heeft wel links en rechts wat monden te voeden (lees: medewerkers). Dus wordt er hap-snap aan marketing gedaan. Ineens wordt twee keer in een week berichten geplaatst. Ik denk dan: “opdrachten nodig zeker”. En als ik het denk denken je connecties het ook. Dan werkt je marketing dus tegen je. Want berichtjes waar de wanhoop vanaf straalt (actietje hier, actietje daar) werken niet.

Wat jij nodig hebt is een systeem waarmee je op een consistente manier communiceert. Zodat marketing vóór je gaat werken en niet tegen je.

En ook dit maakt dus onderdeel uit van mijn ondernemerscoaching. Ik liep er al even mee rond. Past dit er wel tussen? Ik vind dus van wel. Omdat ik het steeds opnieuw tegen kom bij mijn klanten. Omdat het voor mij ook een vorm is van Slimmer werken. En daar ben ik fan van, dat heb je vast wel gemerkt 😉

En ik heb het gewoon gedaan. Omdat ik ook behoorlijk kennis heb van (online marketing) heb ik het in mijn ondernemerscoaching geïntegreerd. Omdat ik heb gemerkt dat marketing op een goede manier uitvoeren óók dit een onderdeel is waar ondernemers te weinig tijd voor vrijmaken. Omdat ze brandjes aan het blussen zijn. Omdat ze van hot naar her rennen.

Omdat dit voor mij hoort bij Timemanagement: de juiste dingen op de juiste manier doen.

 

Is ondernemerscoaching een brug te ver en wil je eerst eens een ochtend aan de slag met Timemanagement? Dan is mijn Powerworkshop timemanagement misschien iets voor je. In twee-en-een-half uur gaan we aan de slag met een groep ondernemers om meer focus & structuur aan te brengen. Geen theoretisch gedoe, maar praktisch. Je kunt er direct mee aan de slag. Ik ben fan van learn & go 😉

 

 

read more

De 80/20 regel (Pareto-principe) in timemanagement

Persoonlijk leiderschap | 0 comments | by Martine Floor-Bron

timemanagement paretoIn 1906 bedacht Vilfredo Pareto de economische regel dat 80% van de uitkomsten wordt verklaard door 20% van de oorzaken. Dat is natuurlijk een versimpeling van de werkelijkheid. Maar er zit absoluut een kern van waarheid in!

Als je deze regel naar timemanagement vertaalt dan komt 80% van je resultaten uit 20% van je effectieve inspanningen.

Ik geef je hieronder even wat eye openers in de vorm van kritische vragen.

 

Waarom heel veel tijd stoppen in het werven van steeds nieuwe klanten als 20% van je huidige klanten leidt tot 80% van je omzet? Dan kun je misschien meer tijd steken in het onderhouden en in de watten leggen van je huidige klanten.

Waarom heel veel tijd stoppen in netwerken? Als een steeds groter netwerk (dat ook nog eens heel lastig bij te houden is) niet leidt tot meer klanten? Maar als je het goed aanpakt je huidige klanten je meer omzet op kunnen leveren.

Waarom heel veel tijd stoppen in steeds maar posten op social media als je website (nota bene het eerste visitekaartje) totaal niet op orde is?

Waarom heel veel energie, tijd en geld steken in een mooi visitekaartje als je jouw klanten vooral via internet werft?

Waarom steeds het wiel uitvinden bij het verzenden van facturen (gedoe in Word of Excel) als je veel meer winst gaat halen uit het gebruiken van een goed facturatiesysteem?

 

Wat is nu mijn boodschap?
Kijk eens heel kritisch wat je doet IN en AAN je bedrijf en wat dat je eigenlijk nu oplevert.
Wat zou je kunnen schrappen en waar zou je juist meer tijd in moeten stoppen?

 

Hoe is dat voor jou? Wat ga jij doen om die 80/20 regel in jouw bedrijf toe te passen?

 

Meer lezen over productiviteit en timemanagement? Lees dan mijn andere blogs hierover.

 En heb je mijn gratis e-book al gedownload? Super handige tips om van zelfleiderschap naar leiderschap te gaan.

Wil je weten of mijn coachingsprogramma’s of trainingen voor jou geschikt zijn? Boek dan een gratis Slimmer-werken scan waarin we samen bespreken wat voor jou handig is.

 

 

read more

6 Stoorzenders die ervoor zorgen dat je je taken niet afkrijgt

Persoonlijk leiderschap | 0 comments | by Martine Floor-Bron

Herken je dat?

Je start de dag vol energie en met een lange to do lijst.

Aan het einde van de dag heb je een superdrukke dag achter de rug en is je to do lijst nog net zo lang.

Ik geef je 6 redenen waarom dat zo zou kunnen zijn met bijbehorende oplossingen.

 

Waarom je je taken op je to do lijst niet afkrijgt.

 

Reden 1. Je taak is te groot

Je taak is zó enorm groot dat je er gewoon nooit aan begint. Bijvoorbeeld: nieuwe website. Een nieuwe website is een project met allerlei sub-taken. Díe taken horen op je to do lijst.

 

Reden 2. Je hebt je taak niet handig omschreven

Maak je taakomschrijving concreet. Zet een werkwoord in je taakomschrijving. Bijvoorbeeld: illustraties opzoeken voor verkooppresentatie Jansen Interieurbouw.

 

Reden 3. Je hebt teveel afleiding om je heen

Ik zie veel mensen ’s ochtends een enorme bak met zooi op hun bureau zetten (als die er al niet ligt) en die bak ’s avonds weer in de kast zetten. Pak alleen datgene wat je nodig hebt voor de taak die je nú gaat doen. Houd je bureau leeg!

 

Reden 4. Je bent omringd door piepjes en ploinkjes

Door je mail, whatsapp , sms, noem maar op. Zet alle bijgeluiden uit zolang je met die ene taak bezig bent.

 

Reden 5. Je wordt voortdurend gestoord door je telefoon

Niemand is de hele dag bereikbaar. Zet je telefoon op voicemail, schakel ‘m door naar een collega of telefoonservice zodat je ongestoord aan je taak kunt werken.

 

Reden 6. Je wordt voortdurend gestoord door collega’s

Voed ze op! Laat ze weten dat je nu aan een taak aan het werk bent en spreek af wanneer je weer bereikbaar bent.

 

Meer lezen over productiviteit en timemanagement? Lees dan mijn andere blogs hierover.

 En heb je mijn gratis ebook al gedownload? Super handige tips om van zelfleiderschap naar leiderschap te gaan.

 Wil je weten of mijn coachingsprogramma’s of trainingen voor jou geschikt zijn? Boek dan een gratis Slimmer-werken scan waarin we samen bespreken wat voor jou handig is.

 

read more

In hokjes denken kan heel handig zijn! Blog over productiviteit.

Goed werkgeverschap | 0 comments | by Martine Floor-Bron

Het ziet er mooi uit, het is vaak erg gezellig, maar ik ben er niet zo’n voorstander van: kantoortuinen. Grote ruimtes met veel werkplekken.

Als er iéts is dat de productiviteit niet ten goede komt is het een kantoortuin. Ik wil het maar even gezegd hebben. Lawaai, moeite met concentreren, ergernissen, of gewoon té gezellig. Enne… heb je wel eens een kantoortuin betreden zónder dat alle hoofden jouw kant opdraaien?

Dus héb je nog mogelijkheden om de inrichting van jouw kantor anders aan te pakken, doen!

En lukt dit niet, dan heb ik hier drie niet-productieve voorbeelden met mogelijkheden om het anders te doen.

 

De Lawaaipapegaai

Die medewerker die altijd heel luidruchtig is aan de telefoon. Bij ieder grapje buldert van het lachen. Rondjes draait op zijn stoel. Ieder succesje en ergernisje luidkeels ventileert op de afdeling. Leuke vent, maar hij houdt iedereen voortdurend van het werk.

Mogelijke oplossingen:

  1. de mooiste oplossing: creëer een aparte ruimte (met aansluiting voor laptop of zet er een PC neer. Bordje “Niet Storen” op de deur.
    Agenda maken in Outlook voor deze ruimte, zodat medewerkers ‘m kunnen reserveren.
    Vragen of telefoongesprekken in díe ruimte gevoerd kunnen worden.
    Terugbelnotities (laten)maken en medewerkers daar zelf terug laten bellen.
  2. Geen mogelijkheid voor een aparte ruimte? Spreek dan met de betreffende medewerker af of hij telefoongesprekken op de gang kan voeren.
    Of misschien is een thuiswerkdag(deel) een optie? Of stel je eigen kantoor ter beschikking als je toch op pad bent.

 

De bemoei-tante

Best mens hoor, maar bij ieder bilaatje tussen collega’s bemoeit deze dame zich ermee. Geeft gevraagd en ongevraagd tips aan iedereen. Geeft commentaar op telefoongesprekken van anderen. Haar eigen werk lijdt er zwaar onder en dat van de andere collega’s ook.
Mogelijke oplossingen:

  1. Deze dame heeft bij uitstek concentratietijd nodig. Help haar om die te creëren. Spreek dagdelen af waarop ze apart kan zitten. In een aparte ruimte? In jouw kantoor als je er niet bent?
  2. Of misschien is een of twee dagdelen thuis werken een optie?

 

Het het-is-hier-ontzettend-gezellig team

Het is de droom van iedere ondernemer. Zo’n team waar geen gedoe is. Nauwelijks irritaties. Waar gelachen wordt en successen gevierd. De sfeer is méér dan uitstekend. Soms iets té uitstekend. Er wordt veel gekletst, gelachen en gekeet.

Mogelijke oplossingen:

  1. Spreek concentratietijd af. Bijvoorbeeld ’s ochtends tussen 9 en 11. In deze blokken wordt niet gepraat, bij voorkeur niet gebeld. Mensen werken geconcentreerd aan hun klussen. Oordopjes in met je eigen muziek mág!
  2. Houd de lunchpauzes in ere. Laat mensen niet achter hun bureau doorwerken en hun lunch naar binnen werken, maar stimuleer samen eten.
    Een grote tafel in een ruimte (kantine? Keuken?) met een koelkast.
    Ik kom ook veel bij bedrijven waar de lunch door de werkgever verzorgd wordt: brood, beleg, melk en fruit. Hoeft niet de wereld te kosten, je stimuleert gezamenlijke maaltijden met social talks, je werkt aan de vitaliteit van je medewerkers en je kunt daarna afspreken dat medewerkers meedenken en meewerken aan het verhogen van de productiviteit.
  3. Trouwens, dat gezellige team heeft misschien ook behoefte aan iets samen doen tijdens de lunchpauze of voor of na het werk. Is een picknicktafel buiten een optie? Een tafeltennistafel ergens? Mogelijkheden om te voetballen op de parkeerplaats? Lijkt misschien overdreven, maar zo stimuleer je zo’n gezellig team op een andere manier én je draagt je steentje bij aan de vitaliteit van je medewerkers.

 

En ja, ik realiseer me dat deze oplossingen niet voor iedere functie haalbare kaart zijn. En dat dit soms investeringen vergt. Maar denk eens out of the box.

En bedenk je hoeveel geld niet-productiviteit eigenlijk kost….

 

Meer lezen over productiviteit en timemanagement? Lees dan mijn andere blogs hierover.

 En heb je mijn gratis ebook al gedownload? Super handige tips om van zelfleiderschap naar leiderschap te gaan.

 Wil je weten of mijn coachingsprogramma’s of trainingen voor jou geschikt zijn? Boek dan een gratis Slimmer-werken scan waarin we samen bespreken wat voor jou handig is.

  

PS: waar hij staat kun je ook “zij” lezen en andersom 😉

read more

Meer overzicht? Gebruik je mail goed!

Hoe doe ik? | 0 comments | by Martine Floor-Bron

In de serie Timemanagementtips voor ondernemers: Tools voor meer overzicht vind je hier deel 2: je mail.

In mijn vorige blog heb ik je verteld hoe je meer overzicht krijgt met behulp van je agenda. In dit blog laat ik je zien hoe je meer overzicht in je mail kunt krijgen.

Hoe zorg je voor overzicht in je mail?

Stap 1. Reduceer je hoeveelheid mapjes in je inbox

Hoeveel mapjes heb jij aangemaakt in je mail? Veel? Lastig he? Denk je een mailtje naar het goede mapje te hebben gesleept, heb je nét iets te vroeg losgelaten. En waar is ie nu dan?

Outlook heeft een fantastische zoekfunctie. Al die mapjes heb je helemaal niet nodig! Als je met deze mapjes gaat werken, kom je een heel eind.

ACTIE
Hierin staan mailtjes waar je nog iets mee moet.

LEZEN
Hierin staan alleen mailtjes die je wilt lezen. Je hoeft er verder niets mee! Denk aan nieuwsbrieven, mails met branche- of productinformatie etc. TIP: plan wekelijks tijd in om te lezen zodat je iedere week start met een leeg mapje.

KORT ARCHIEF
Alle mailtjes die je wilt bewaren van dit jaar.

LANG ARCHIEF
Alle mailtjes die je wilt bewaren van vorig jaar en ouder.

LATER/MISSCHIEN
Voor mails met briljante ideeën waar je ooit nog iets mee wil doen.

WACHTEN OP
Het mapje dat je heel erg gaat helpen! Hierin bewaar je mails met verzoeken die je aan mensen hebt gedaan, bestellingen, vragen die je hebt gesteld, kortom, alles waar je nog een antwoord (of een levering) op verwacht. Een keer per week check je dit mapje. Desgewenst stuur je een herinnering, of je belt even. Zo krijg je overzicht!

Stap 2. Wees kritisch met het versturen van mail

Veel mail versturen zorgt ook voor veel mail ontvangen. Denk bij ieder mailtje na: moet dit wel via mail? Soms is een telefoontje handiger. Of samen met iemand in een gedeeld document werken (bijvoorbeeld in Google Docs of Dropbox). Of is een appje met een bevestiging voldoende.

Stap 3. Welke informatie heb je écht nodig?

Ondernemen is jezelf blijven ontwikkelen. Informatie die vroeger handig voor je was lees je nu misschien niet eens meer. Bekijk je mails eens goed. Kun je je uitschrijven voor nieuwsbrieven? Of ontvang je cc’s over projecten waar je niets (meer) mee doet? Probeer je inbox “schoon” te houden, dat scheelt.

Stap 4. Laat mails alvast in het goede mapje terechtkomen

Stel regels in om bijvoorbeeld nieuwsbrieven in het mapje LEZEN terecht te laten komen.

Stap 5. Maak gebruik van sneltoetsen

Outlook kent heel veel handige sneltoetsen. In mijn volgende blog vind je een handig overzicht hiervan..

Stap 6. Je prullenbak is je beste vriend

Gooi zoveel mogelijk weg! Aanbiedingen, reclame, afspraakbevestigingen van afspraken die allang geweest zijn, oude nieuwsbrieven. Wil je mails bewaren omdat je er nog iets mee wilt doen? Dan horen ze in de map ACTIE of LATER/MISSCHIEN. Of zet het op je takenlijst.

Nog wat extra tips:

  • Sla bijlagen in mails zoveel mogelijk gelijk op. Dan kun je het bijbehorende mailtje weggooien.
  • Moet je echt alles archiveren? Wat gebeurt er als je mailtjes weggooit? Vaak niets 😉 Gewoon wegmikken. Ruimt lekker op.

Meer hulp nodig? Stuur me dan een mailtje voor het inplannen van een gratis Skype-gesprek van 20 minuten. Dan kun je me je brandende vragen stellen en ik geef je tips om verder te kunnen.

Mail je prullenbak is je beste vriend

Je prullenbak is je beste vriend

read more

Meer overzicht? Gebruik je agenda goed!

Hoe doe ik? | 0 comments | by Martine Floor-Bron

Timemanagementtips voor ondernemers

Meer overzicht? Gebruik je agenda goed!

Tools voor meer overzicht. Deel 1: Je agenda

Wil je meer overzicht? Breng eerst eens overzicht aan in je agenda. Hoe vaak ik niet met drukke ondernemers spreek en dan hun agenda bekijk en die is dan leeg… op een paar afspraken na.

In de top 3 van vragen die ik krijg over timemanagement staat “Hoe krijg ik meer overzicht?” Veel ondernemers blussen vooral brandjes. De waan van de dag gaat met hen op de loop en aan het einde van de dag verzuchten ze “Ik had het hartstikke druk maar geen idee wat ik heb gedaan.”

Hoe zorg je voor overzicht in je agenda?

Stap 1. Reserveer privé-tijd.

Jij vindt je werk-privé balans toch ook belangrijk? Ga dan eerst eens kijken wanneer je thuis moet zijn. Of wanneer die tienminutengesprekken op school zijn. Of wanneer je dochter een ballet-uitvoering heeft. Wanneer het jouw beurt is om te koken. Blok die tijden eerst eens in je agenda. Nuttig? Ja! Truttig? Nee. Jij levert toch ook je bijdrage in je gezin? En het voorkomt dat je óf de altijd afwezige bent óf op het laatst nog binnen komt rennen. Staat iedereen al opgetut bij de deur terwijl jij nog moet douchen. Maak je geen vrienden mee 😉

Stap 2. Met welk doel plan je afspraken in?

Kijk eens kritisch naar de afspraken die al in je agenda staan. Welk doel dienen die afspraken? Zijn ze belangrijk genoeg om te laten staan? Of zijn er ook zaken die je telefonisch – of via Skype – kunt afwikkelen? En voor de afspraken die je hebt laten staan: is de tijd die je hebt gereserveerd lang genoeg? Kun je afspraken misschien combineren? Wees kritisch. Je tijd is je kostbaarste bezit.

Stap 3. Zet reistijd ook in je agenda.

Hoe lang heb je nodig om van A naar B te komen (en weer terug)? Die tijd zet je ook in je agenda. Ook erg handig als je je kilometerregistratie gaat bijwerken.

Stap 4. Plan denkwerk en creativiteit in.

Een lastige offerte maken? Een (bouw-)tekening maken? Of iets anders creatiefs natuurlijk. Plan tijd in in je agenda. En houd je daar ook aan.

Stap 5. Werk AAN je bedrijf

Plan minstens één dagdeel in de week in om AAN je bedrijf te werken in plaats van IN je bedrijf. Strategie, marketing, personeelsaangelegenheden, financiën, prognoses opstellen, het is allemaal werken AAN je bedrijf. Als je hier geen tijd voor inplant, kun je ook niet groeien. Zo simpel is het.

Stap 6. Werk met kleuren in je agenda.

Werkt voor mij heerlijk! In één oogopslag overzicht. Zo is reistijd in mijn agenda geel, acquisitie-en netwerkactiviteiten groen, declarabele tijd (lees: te factureren tijd) paars en privé is oranje. En mijn wekelijkse blok WERKEN AAN MIJN BEDRIJF is blauw. Studietijd: rood.

Eyeopener: Kun je aan een nieuwe afspraak niet direct een kleur koppelen? Dan is dit een belangrijk signaal of je deze afspraak wel moet inplannen en vraag je je af welk doel deze afspraak dient.

Nog een belangrijke tip: Plan je agenda niet té vol. Je moet ook tijd hebben om flexibel te kunnen zijn toch?

Wil je weten hoe je je mail inzet voor meer overzicht? Lees dan mijn blog Meer overzicht door je mail goed te gebruiken.

Loop jij helemaal vast als het gaat om timemanagement? Is je inbox jou de baas? Ben je het overzicht kwijt? Plan dan een gratis Skypegesprek in. Daar spreken we jouw prangende vragen door en ik geef je gegarandeerd minstens drie tips om weer verder te kunnen.

read more

Doe jij ook huisartsen?

Effectief communiceren | 0 comments | by Martine Floor-Bron

Teamwork

Teamwork

Hoe een klantvriendelijker aanpak bij een huisartsenpraktijk veel tijd bespaarde.

“Doe jij ook huisartsenpraktijken?” Zomaar een telefoontje op een vrijdagochtend, al een poosje geleden. Ik had een huisarts aan de lijn die was doorverwezen (mooie woordspeling) door een bekende. Een gebrek aan productiviteit, (te) druk zijn, stress, spreekuren die altijd uitliepen, stapels, digitale incontinentie, gedoe met systemen, hij, zijn collega huisarts en zijn assistentes hadden er flink last van.

Nu had ik nog nooit huisartsenpraktijken “gedaan” en dat vertelde ik de huisarts in kwestie ook. Maar ik beloofde een ochtend te komen observeren, mijn bevindingen met hem door te spreken en dan eerlijk te vertellen of ik deze klus wel of niet ging aanpakken.

Bij de observatie werd al veel duidelijk: een rommelige wachtkamer, overal stapels papier, assistentes die rondrenden en een huisarts die na een uur al ruim met zijn spreekuur achterliep. Een telefooncentrale die iedere seconde met heel veel lawaai af ging, assistentes die kort (soms bijna op het onvriendelijke af) aan de telefoon waren. Ik kon niet wachten om aan de slag te gaan.

Rust. Dat werd de hoofdprioriteit noteerde ik al na een paar minuten. En daar zijn we ook mee gestart. Eerst maar eens opruimen. Dossiers, losse papieren, bureaus. We hakten de klussen in stukjes want het werk moest natuurlijk gewoon doorgaan. En iedereen kreeg er lol in. Zelfs de wanden van de wachtkamer werden gesausd en van nieuwe stoelen en planten voorzien.

We maakten een lijst met zaken die ze zelf aan konden pakken en een lijst met zaken waar ze mij voor nodig hadden. Zo konden ze de kosten goed in de gaten houden.

We pakten de telefoonproblematiek eens goed aan. Geluid bleek ook best zachter te kunnen en de assistentes kregen van mij een telefoontraining. Waarin ze leerden niet ieder telefoontje af te raffelen, maar de rust te pakken (ondanks de drukte) en even door te vragen en samen te vatten. En wat bleek? Er bleken veel telefoontjes te zijn die ze óf zelf konden afwikkelen of die geen afspraak vereisten maar een terugbelafspraak met de huisarts. Met vallen en opstaan bleek een klantvriendelijker aanpak veel beter te werken en helemaal geen extra tijd te kosten.

Iedereen ging op training om beter om te leren gaan met de systemen.

Ik leerde ze timemanagement- en communicatietechnieken. En ook de huisartsen werden getraind. Door effectievere gesprekstechnieken te hanteren konden ze de tijd die was gereserveerd voor de patiënten beter benutten.

Mijn taak zit er nog niet op. Er staat nog meer op onze gezamenlijke lijst. We smeren onze afspraken uit over een langere periode zodat ze steeds kunnen oefenen met wat ze geleerd hebben. Tussendoor hebben we steeds even contact.

Maar ze hebben zulke enorme stappen gezet! Beretrots ben ik op hen! En dat wilde ik graag even met jullie delen.

(dit blog kwam tot stand met toestemming van de betrokkenen)

read more

Feedback geven. Een eitje toch?

Effectief communiceren | 0 comments | by Martine Floor-Bron

Eitje toch? Workshop feedback geven en ontvangen.“Feedback geven, dat is allang bekend toch? Eerst iets positief en dan je verbeterpunten noemen.” Het woord is aan Sandra, medewerker van een team binnendienstmedewerkers van een financiële instelling. Dit team volgt een training van vier dagdelen bij mij. Doelstellingen: beter leren samenwerken en het leren van timemanagement-technieken. En feedback geven én ontvangen is daar een belangrijk onderdeel van.

We pakten er een voorbeeld bij uit de praktijk. Sandra had haar collega eens feedback gegeven op het feit dat te amicaal deed in een telefoongesprek met een klant. Haar collega kon zich dat goed herinneren: “Dat klopt, ik heb daarna een potje gehuild op de WC”. Dat was natuurlijk een beetje overdreven, algehele hilariteit in de groep, maar er zat wel een kern van waarheid in: de collega had zich er heel naar over gevoeld. Sandra had haar wel een compliment gegeven, maar dat ging over iets heel anders, waardoor de boodschap over amicaal gedrag nogal uit de lucht kwam vallen. En ze had de woorden altijd en nooit in haar feedback verwerkt. Dan komt een boodschap hard aan!

Tips die Sandra in haar feedback-gesprek had kunnen toepassen:

  1. Zoek een passend moment en rustige omgeving op en neem de tijd voor het gesprek.
  2. Informeer of de ander jouw feedback wel wil horen.
  3. Spreek in de ik-vorm. Iemand anders kan wel een heel andere mening hebben.
  4. Geef je feedback alleen over gedrag dat te veranderen valt en speel niet op de persoon. Laat je emoties erbuiten! Die voegen niets toe.
  5. Begin het gesprek positief. “Ik vind het knap dat je in telefoongesprekken met klanten altijd zo duidelijk aangeeft wat de bedoeling is.”
  6. Beschrijf het gedrag van de ander en het effect hiervan op jou. Sandra: “Ik vond dat je je pas in het telefoongesprek met klant A erg amicaal opstelde. Dat gaf me een ongemakkelijk gevoel omdat ik weet dat onze directeur altijd heel formeel met die klant omgaat”.
  7. Check of de ander je begrijpt. Ruis op de lijn komt het proces niet echt ten goede.
  8. Vertel wat jij anders zou willen of maak afspraken.

Zou jij ook wel eens aan de slag willen met op de juiste manier feedback geven én ontvangen? Dan is deze workshop iets voor jou!

read more

Wat heeft timemanagement met social media te maken?

Hoe doe ik? | 0 comments | by Martine Floor-Bron

Versie 2Dat was het thema waar ik mijn praatje (van vijf minuten) tijdens de nieuwjaarsreceptie in Amerongen over hield. 
Als het gaat om privé-personen, dan is de timemanagement-oplossing duidelijk: check niet voortdurend je smartphone en geef jezelf een tijdslimiet om te besteden op social media. Of hef je accounts op. Maar dat laatste is behoorlijk rigoreus natuurlijk.
Als ondernemer ligt dat iets genuanceerder. In deze tijd is online zichtbaarheid en werken aan je gunfactor van het grootste belang. Zomaar je accounts opheffen is echt een brug te ver.
Bijzonder slecht timemanagement: schieten met hagel. Dat is wat ik ondernemers vaak zie doen. Of voortdurend updates plaatsen in de trant van “Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend”. Verhoogt je gunfactor ook niet bepaald 😉
Daarom zet je als ondernemer social media planmatig in: als onderdeel van je marketingstrategie. En ja, marketing kost tijd. Maar als je het goed doet, levert het ook wat op natuurlijk.
Dat betekent dat je in ieder geval over een aantal zaken goed moet nadenken:
  1. Wat wil je precies bereiken met de inzet van social media?
  2. Wie is je doelgroep? Hoe specifiek kun je je doelgroep maken? Tip: omschrijf je doelgroep eens als een persona. Is het een man of een vrouw? Leeftijd? Waar woont/werkt hij of zij? Hoe ziet de gezinssituatie eruit? Wat is het inkomen? Hobby’s, interesses? Noem maar op. Je geeft zoveel mogelijk eigenschappen mee. En bij alles wat je deelt, of dat nu offline of online is vraag je je af: “Wat zou mijn persona ervan vinden?”. Zo weet je wat je moet delen. En wanneer, want je zoekt natuurlijk ook nog even uit wanneer jouw doelgroep online is. Lastig? Welnee! Neem je favoriete klant maar eens in gedachten, daar kun je zo een persona van maken. Tip: de meeste bedrijven hebben meerdere persona’s!
  3. Wat moet bij je doelgroep tussen de oren komen? Wat moet ze als eerste te binnen schieten als ze jouw naam horen?
  4. Op welke social media-kanalen bevindt jouw doelgroep zich? Het kan geen kwaad daar ook eens goed over na te denken.
En nog een tip: beheer liever een of twee kanalen heel goed dan heel veel maar half.
Aan de slag met timemanagement? Dan is deze training een aanrader. Een op een aan de slag met marketing, social media en timemanagement? Dat kan natuurlijk ook.
read more
 

Gratis E-book

7 gouden timemanagement-tips
voor ondernemers

gratis e-book