Timemanagement-tips voor starters (en niet-starters)

Ondernemerschap | 0 comments | by Martine Floor-Bron

Live interview tijdens de Startersdag 2018 van de Kamer van Koophandel over timemanagement voor startende ondernemers.

Een poosje geleden was ik te gast als expert bij de Startersdagen van de Kamer van Koophandel.

Daar werd ik live geïnterviewd over timemanagement-tips voor startende ondernemers. Maar ik denk zomaar dat je er als gevestigde ondernemer ook veel aan hebt.

Ik heb er al veel leuke reacties op ontvangen.

Bekijk hier de link naar het interview.

Maak gebruik van deze tips! Neem even een kwartiertje de tijd, pak een schrijfblok erbij en maak aantekeningen.

Welke tip ga jij toepassen?

read more

Breekt het zweet je uit bij het openen van je mailbox?

Slimmer werken: Outlook | 0 comments | by Martine Floor-Bron

emailmanagement - timemanagementDan ben je zeker niet de enige. Uit onderzoek is gebleken dat mensen gemiddeld een kwart van hun werktijd bezig zijn met email. Veel mensen nog wel langer! 100 ongelezen mails in de inbox is zeker geen uitzondering meer. De klacht “informatie-overload” staat in de top 3 bij mijn klanten.

Het bijzondere is dat veel mensen denken dat ze geen invloed kunnen uitoefenen op die mail-tsunami.
Het tegendeel is waar. Je kunt er zelfs behoorlijk wat invloed op uitoefenen. Fijn hè?

Tips om email te beperken

  1. Begin bij jezelf! Veel mailtjes die je zelf stuurt, vragen om antwoord. Dus actie = reactie. Kijk eens kritisch naar hoeveel mail je zelf stuurt. Moet dat allemaal via mail? Of kun je er ook een belletje/appje uitgooien?
  2. Wat enorm veel mails veroorzaakt: het verzamelen van reacties/informatie. Denk aan input voor een overleg bijvoorbeeld. Waarom moet dat per mail? Maak een document in een map aan waar iedereen zelf bij kan en input op noteert.
  3. Hetzelfde geldt voor notulen. Niet brengen maar halen scheelt zoveel mail! Zet de notulen in een gezamelijke map en laat iedereen daar de notulen uithalen. Dit kun je trouwens ook doen met leveranciers waar je veel mee samenwerkt.
  4. Maak gebruik van een wachten-op mapje. Alle bestellingen, vragen, verzoeken om input sleep je in dat mapje. Eens per week check je of je binnen hebt waar je om gevraagd hebt.
  5. Je herkent vast wel dat je een aantal vragen in een mail hebt staan. Geheid dat de ontvanger niet al jouw vragen heeft beantwoord. Jij stuurt een mailtje erachteraan dat je nog wat input nodig hebt en je bent weer zo 8 mails verder. Stel maar een vraag per mail!
  6. Gebruik de onderwerpregel goed. Zet daarin: de actie voor de ander, het onderwerp en of en wanneer je reactie verwacht. Zo kan de ontvanger zijn of haar mail prioriteren.
  7. Maak een mapje “lezen” aan. Hierin alle mails die je alleen wilt lezen (dus waar je verder geen actie op moet ondernemen). Lezen doe je op een moment dat je even tijd hebt (zit te wachten bij de tandarts ofzo) of op een moment dat je even laag in je energie zit. Goed timemanagement gaat immers ook over energie verdelen.
  8. Wees kritisch met cc’tjes. Die veroorzaken ook weer een tsunami bij anderen. Bovendien is bij de ontvanger niet altijd duidelijk wat er met het mailtje moet gebeuren: alleen ter info? actie ondernemen? reactie geven? Gaan ze daar weer over mailen….
  9. Bevorder de leesbaarheid van je mails. Gebruik niet te veel tekst, laat alle overbodigheden achterwege, maak gebruik van witregels en eventueel tussenkopjes.

Handige tips hè? Vind ik ook 😉

Kun je hoe dan ook wel wat meer overzicht, structuur en focus gebruiken? Meld je dan aan voor de Powerworkshop Timemanagement voor Ondernemers die aanstaande vrijdag plaatsvindt. Ik heb nog 4 plaatsen beschikbaar. Ik leer je plannen, prioriteren en proactief werken waardoor je niet steeds brandjes hoeft te blussen en achter de feiten aan hoeft te rennen.

read more

Timemanagement en social media. Gaan die twee wel samen?

Persoonlijk leiderschap | 0 comments | by Martine Floor-Bron

Gaan social media en timemanagement wel samen?

Een vraag die ik vaak krijg als ik vertel dat ik naast timemanagement training & coaching ook social media trainingen en advies geef. Gaan die twee wel samen? Ik maak dan altijd het grapje dat ik mensen eerst leer om social media te gaan gebruiken en ze daarna een timemanagement-training aanbied 😉

Maar alle gekheid op een stokje: social media en timemanagement gaan prima samen. Zolang je social media maar doelgericht inzet.

Hoe doe je dat dan? Timemanagement-tips voor social media.

  • Allereerst is het handig dat je weet op welke kanalen jouw klanten en ambassadeurs zich bevinden. Op LinkedIn? Op Twitter? Facebook? Pinterest? Instagram? Ga niet een kanaal gebruiken omdat dat toevallig “in” is, maar bedenk je wie wat van je moet lezen.
  • Leg je focus op die kanalen die het belangrijkste voor je zijn. Beter twee kanalen goed gebruiken, dan vier half.
  • Weet wie je (toekomstige) klanten zijn en waarmee je ze kunt helpen via social media. Geen idee? Vraag het dan!
  • Zet social media structureel in, dus niet alleen als je acuut klanten of opdrachten nodig hebt. Een fout die veel wordt gemaakt. De inzet van social media is altijd bedoeld voor de lange termijn. Op korte termijn haal je er zelden iets uit.
  • Maak gebruik van een contentkalender. Geef bijvoorbeeld iedere maand een ander thema en blog, schrijf en deel tips daarover.
  • Maak gebruik van een inhaak-kalender. Google maar eens op die term.
  • Plan berichten in met behulp van een tool als Hootsuite, Tweetdeck, Buffer of Later.
  • Maak iedere dag tijd om niet alleen te zenden, maar vooral ook te reageren op berichtjes van anderen. Ze hebben het niet voor niets social genoemd 😉
  • En net zoals ik timemanagement-klanten soms adviseer een Outlooktraining te volgen of typlessen te nemen, zeg ik het ook nu: volg een cursus! Scheelt je heel veel tijd om al die knoppen uit te vogelen. Jouw tijd is toch te kostbaar om maar een beetje aan te klooien? Nou dan.
  • Ga niet persé doen wat de goeroes zeggen 😉 Er zijn veel trends op social media en ik zie veel mensen hijgerig achter die trends aanhollen. Doe wat bij je past! Erger jij je ook aan spam-achtige uitingen? Aan adverteren in messenger op Facebook? Aan zomaar toegevoegd worden aan een of ander nieuwsbrievensysteem? Doe dat dan zelf ook niet.
  • Ken jezelf! Zit je vaak te lang op social media? Limiteer jezelf met een kookwekker. Voor heel veel doeleinden een perfect apparaatje 😉

 

En verder. What’s new?

  • In januari geef ik weer een Powerworkshop Timemanagement voor Ondernemers. Doelgericht een dagdeel aan de slag met timemanagement, ineffectief gedrag omzetten naar effectief gedrag en leren van andere ondernemers. Ik heb nog 6 plaatsen.
  • Ben jij een startende ondernemer of ken jij startende ondernemers? Maak ze dan attent op de Startersdag Veluwe op 27 januari 2018, georganiseerd door zakenvriendin Adinda Keizer. Ik sta er ook met een stand én een gloednieuwe dienst Timemanagement voor startende ondernemers. Omdat het als startende ondernemer soms heel lastig is om te bepalen wat je nu wanneer moet doen en hoe je je tijd goed en efficiënt besteedt.
  • Op veler verzoek (en nu maar hopen dat die mensen zich ook aanmelden) een nieuwe Powerworkshop!  Powerworkshop LinkedIn! In vier uur tijd gaan we aan de slag met jouw profiel op LinkedIn en bepalen we een handige strategie voor jouw (personal) branding. Veel tips & trucs om de inzet van LinkedIn tot een succes te maken.
  • Liever individueel aan de slag met social media of timemanagement? Dat kan natuurlijk ook. Boek een dagdeel en we gaan gericht aan de slag met jouw vragen.

 

Wat ik je nog wil meegeven. Maak het niet te gek deze laatste dagen. De wereld draait na Kerst ook gewoon door. 

Lees anders nog even mijn blog Hoe kom ik de decembermaand door en relativeer een beetje. 

 Ik wens jou en de jouwen van harte fijne kerstdagen toe!

read more

Help! Ik heb last van informatie-overload!

Timemanagement | 0 comments | by Martine Floor-Bron

Met stip in de top 5 van timemanagement-issues van mijn klanten: informatie-overload. Niet raar, we hebben ook zoveel kanalen tot onze beschikking: mail, app, Facebook, Linkedin, Twitter, Instagram.

Misschien gebruik je ook nog RSS-feeds of heb je de beschikking over intranet. En lees je vak- of branchebladen om bij te blijven.

 

Alles wat binnenkomt aan informatie kost jou tijd en energie. Reden genoeg om daar eens even grondig mee aan de slag te gaan.

 

Hoe organiseer je al die informatiestromen? Ik haal er een paar uit.

 

Post

Kijk eens welke post je eigenlijk allemaal binnenkrijgt.

  • Wat verdwijnt er direct in de prullenbak of bij het oud papier? Gooi het de volgende keer niet direct weg, maar waag er een mailtje of een belletje aan en laat je uitschrijven uit het bestand.
  • Krijg je nog vak- of branchebladen binnen?
    Hoe vaak lees je die eigenlijk? Lees je ze nooit? Meld je af en geef of gooi ze weg. Hoe je je daar niet ook meer schuldig over te voelen.
  • Welke post krijg je binnen die “vroeger” relevant was maar nu niet meer? Doordat je met je bedrijf een andere koers bent gaan varen, of een activiteit hebt geschrapt bijvoorbeeld. Hoppetee: afmelden en weg ermee (ben al een beetje in Sinterklaasstemming).
  • Bij veel bedrijven komt ook nog een krant binnen. Wordt die überhaupt nog gelezen? Zoja, aanhouden. Zo nee (omdat er ook zoiets bestaat als nu.nl): opzeggen. Scheelt je trouwens ook behoorlijk in de kosten.

 

Facebook | LinkedIn | Instagram | Twitter

Ik heb nieuws voor je. Je hoeft niet alles te weten wat er gepost wordt 😉

In al die tijdlijnen staat heel veel informatie waar jij niets mee hoeft. Heerlijk! En reden genoeg om niet om de haverklap in te loggen.

  • Ik limiteer mezelf op social media door de kookwekker te zetten. Tip: doe één kanaal per keer. Zijn er mensen van wie je de updates graag wilt zien? Voer dan even de naam in het zoekveld in en lees bewust alleen die updates.
  • Wil je willekeurig lezen? Log in, scroll gedurende een beperkte tijd (kookwekker!) door je tijdlijn, deel links en rechts wat likes uit of reageer op updates en log weer uit.
  • Gebruik je Twitter? Maak dan gebruik van Hootsuite of Tweetdeck en laat informatie in kolommen binnenkomen. Hoef je alleen door die kolommen te scrollen.

PS: Gebruik je energie goed! Bijlezen op social media doe je het best als je laag in je energie zit.

 

What’s app

Korte berichtjes (mededelingen, iets spoedeisends of een simpele ja/nee vraag) zijn prima voor what’s app. De rest dus niet! Voed je klanten daarin op en geef zelf het goede voorbeeld.

 

Mail

Welke mail komt er binnen die jij direct weggooit?

  • Nieuwsbrieven die je niet meer leest? Meld je af.
  • Laat nieuwsbrieven binnenkomen in een “lezen”-mapje en loop dat mapje een of twee keer per week door.
  • Hoeveel inkomende mail heb jij zélf veroorzaakt? Door niet duidelijk te communiceren, door meerdere vragen in één mail te versturen, door een bijlage niet mee te sturen etc. Wees kritisch! Je kunt zelf heel veel invloed uitoefenen op hoeveel mail jij ontvangt.

 

Nog een laatste, algemene tip: maak een splitsing tussen nice to know en need to know. In drukke tijden kun je de nice to know informatie gelijk skippen.

 

Wil je niet alleen af van informatie-overload

…. maar ook wel eens aan de slag met ineffectief werkgedrag, stoppen met brandjes blussen en toekomen aan zaken die er écht toe doen? Dan maak ik graag een afspraak voor een bak koffie met je. Of meld je direct aan voor de Powerworkshop Timemanagement die op 26 januari a.s. plaatsvindt.

Begin 2018 goed!

read more

Timemanagement tips voor de drukke decembermaand

Timemanagement | 0 comments | by Martine Floor-Bron

Het is bijna december en dat betekent dat er voor veel ondernemers een drukke tijd aanbreekt (als je die al niet had). Er vallen nogal wat dagen uit, klanten hebben deadlines waar jij voor nodig bent 😉 en dan heb je je eigen deadlines nog. En dan natuurlijk nog de kerstbijeenkomsten, kerstborrels, kerstlunches en kerstpakketten niet te vergeten.

 

Maar dat is nu. Want in 2018 ga je het he-le-maal anders doen, nietwaar? Meer rust, een betere structuur en vooral… minder stress. Rust in je hoofd dus. Je veranderplan ligt al klaar (nou ja, het zit in je hoofd): meer tijd en rust voor het thuisfront, ’s avonds niet zo lang meer doorwerken, rust en tijd nemen om taken aan je mensen te delegeren.

 

Eerst eens die decembermaand. Hoe kom je die door zonder al te veel builen en schrammen?

 

  1. Beschikbaarheid
    Pak je planning erbij. Wie is welke dagen beschikbaar? Op welke momenten willen je medewerkers graag vrij zijn? Dat moet je weten om klussen die dit jaar écht nog moeten uit te kunnen voeren.

 

  1. Jaarafsluiting
    Plan een tijdstip om het jaar in stijl met je medewerkers af te sluiten: een diner, een borrel, op je bedrijf of daarbuiten. Denk eraan dat veel locaties al bezet zullen zijn, dus als je iets buiten de deur wilt plannen moet je dat tijdig doen. Als je slim bent, laat je dit regelen door één van je medewerkers, maar draag het dan op tijd over.

 

  1. Eindejaarsgeschenken/kerstkaarten
    Moeten er nog eindejaarsgeschenken komen voor je medewerkers en/of je klanten? Of kerstkaarten. Dan ben je daar nu al rijkelijk laat mee. Dat heeft dan nu prioriteit. Plan tijd in om daarmee zo snel mogelijk aan de slag te gaan. Kun je daar een medewerker bij betrekken? Plan dan ook tijd in om deze klus goed te delegeren (plan dit alles voor volgend jaar alvast voor september/oktober in, dat scheelt weer stress in 2018, ook voor de vormgever/drukker/reclamebureau).

 

  1. Welke klussen moeten er écht dit jaar nog?
    Wen jezelf aan om dóór te vragen als je klanten zeggen dat iets spoed heeft. Leer je medewerkers dat ook te doen.

    Hoeveel spoed heeft het écht? Je zult niet de eerste zijn die tot diep in de nacht doorwerkt aan een offerte, die verstuurt, twee dagen later nabelt om tot de conclusie te komen dat je contactpersoon twee weken met vakantie is.

    Veel mensen hebben in de december maar één prioriteit: hun eigen laatje/inbox/bakje leegharken. Zodat ze met een gerust hart hun vrije dagen opnemen. Dat ze daarmee werk over de schutting mikken zal ze (voor nu) even een zorg zijn. Klinkt misschien onaardig, maar is wel realiteit.

    Enne… het is juist wél klantvriendelijk om door te vragen. Alles opschuiven voor die ene klant betekent immers dat je andere klanten moeten wachten. Wees kritisch!

 

  1. Op welke tijdstippen wil je zélf graag thuis zijn?
    Niet geheel onbelangrijk. Zijn er verjaardagen, privé-aangelegenheden, vieringen op school waar je bij wilt zijn? Plan ze in en communiceer ze met je medewerkers.

 

  1. Lopende klussen
    Neem de tijd om met je medewerkers de lopende klussen door te nemen. Wat heeft prioriteit en wat niet? Wat moet écht in december gebeuren en wat mag doorschuiven? Overzicht scheelt bij jou en je medewerkers heel veel stress. Dat geldt trouwens niet alleen voor de decembermaand….

 

  1. Bestellingen
    Moet er nog bestellingen de deur uit? Zorg dat je die op tijd doet. Jouw leverancier heeft dezelfde uitdagingen in december als jij….

 

Als laatste geef ik je graag dit mee. Print het uit en hang het boven je bureau.

 

 

 

 

 

 

 

PS: Wil je op tijd beginnen met je goede voornemens? En wil je het volgend jaar écht anders gaan doen? Meer overzicht, minder stress, rust in je hoofd? Laten we dan nu vast een afspraak inplannen voor een bak koffie of geef je op voor de eerstvolgende Powerworkshop Timemanagement.

 

read more

Een leeg hoofd en een volle agenda… of andersom?

Persoonlijk leiderschap | 0 comments | by Martine Floor-Bron

Veel ondernemers gebruiken hun agenda niet of nauwelijks. Dat valt me regelmatig op. Afspraken buiten de deur staan erin. Maar meestal niet meer dan dat.

Ik kom zelfs ondernemers tegen die hun externe afspraken gewoon onthouden. Niet doen! Je hoofd kun je voor veel belangrijkere zaken gebruiken. Een te vol hoofd blokkeert overzicht, rust en creativiteit. En dat hebben we allemaal nodig, toch?

Je agenda op een handige manier gebruiken kan je veel opleveren. En omdat veel ondernemers worstelen met losse eindjes en een vol hoofd deel ik mijn tips graag met je.

Noteer al je afspraken

Externe afspraak? Blok de gehele tijd in je agenda.
Noteer de locatie (het volledige adres) waar de afspraak plaatsvindt. Scheelt je zoekwerk op de dag zelf. Noteer ook zakelijke afspraken die in de avond plaatsvinden (netwerkbijeenkomsten). En vergeet trainingen/workshops niet!

 

Blokkeer reistijd ook in je agenda

Ik zie vaak dat afspraken te kort op elkaar worden gepland. Blokkeer daarom ook reistijd in je agenda. Als je dat doet, zie je ook knelpunten ontstaan en kun je anticiperen.

 

Blokkeer na een afspraak tijd om die afspraak op te volgen

Al is het maar om tijd in je agenda in te plannen om te werken aan die offerte of aan de opdracht zelf. Bevestig aan je klant wanneer hij of zij input kan verwachten en noteer dat tijdstip in de agenda. Heb je gelijk een stok achter de deur 😉

 

Blokkeer tijd in je agenda om te werken aan je projecten

Bij de meeste mensen bestaat werken niet alleen uit het maken van afspraken. Er moet ook gewerkt worden 😉 Daar komt vaak denkwerk aan te pas. Of tijd waarin je creatief moet zijn (ontwerpen, tekenen, een schets bij een offerte, of die offerte zelf). Blok daar tijd voor in in je agenda.

 

Reserveer aan het einde van de week tijd om de afgelopen week te evalueren

Heb je alles gedaan wat de afgelopen week op je to do lijst stond? Zijn er nog losse eindjes? Moet je afspraken nog opvolgen? Zijn er nog losse eindjes bij projecten? Dat soort zaken. Plan hier iedere week tijd voor in en je zult merken dat je steeds minder losse eindjes krijgt.

 

Reserveer aan het einde van de week tijd ook om de komende werkweek voor te bereiden

Hoe ziet je agenda er de komende week uit? Zijn er knelpunten die je nu nog op kunt lossen? Moeten er alvast bestellingen gedaan worden? Hoe ziet de planning van je medewerkers eruit? Zijn er mensen vrij? Wat moet je nog bespreken met je medewerkers om ze de komende week goed op weg te helpen? Moet je zelf nog zaken voorbereiden?

Als je dit wekelijks doet, zul je merken dat je lijstje met losse eindjes slinkt als sneeuw voor de zon.

 

Zorg dat je ook genoeg lege plekken in je agenda hebt

Om brandjes te blussen, een eventuele spoedopdracht in te plannen, een gesprek met een van je medewerkers te voeren, je medewerkers te coachen naar goed resultaat.

 

Plan ook pauzes in je agenda in

De lunchpauze is een perfect moment om even informeel bij te praten met je medewerkers. Geef zelf het goede voorbeeld en neem die pauze dan ook. Geen pauzes nemen verlaagt je productiviteit enorm! Plan dus – juist als je het druk hebt – pauzes in. En beweeg ook bij voorkeur tijdens de pauze. Lunchwandelen met een groepje? Perfect! Heb je ruimte voor een voetbalspel, tafeltennistafel, Wii Sports? Ook goed.

 

Wil je nu wel eens rust in je hoofd? Overzicht? Tijd nemen voor zaken die er écht toe doen? Dan stel ik voor dat we binnenkort een bak koffie drinken. Bel (06) 573 52 064 om een afspraak te maken (of mail martine@mbee.nl)

 

Nog een tip:

Je kunt ook mijn Powerworkshop Timemanagement voor ondernemers volgen.

24 november a.s. is de laatste voor 2017 ingepland. Eerdere deelnemers waren er enthousiast over. Geen theoretisch gedoe, maar vooral actie. Je kunt er direct mee aan de slag. Meedoen? Stuur een mailtje naar martine@mbee.nl of bel (06) 573 52 064.

read more

10 handige tools die je gegarandeerd helpen met je timemanagement

Ondernemerschap | 0 comments | by Martine Floor-Bron

Het is de droom van iedere ondernemer die worstelt met zijn/haar tijd. Geef mij een tool om mijn timemanagement-uitdaging voor nu en altijd op te lossen.

 

Helaas!

Ik kan je er niet aan helpen.

  • Timemanagement is geen kwestie van tooltjes die je probleem oplossen.
  • Het is geen kwestie van een app downloaden en voor altijd tijd overhouden.
  • Het is geen kwestie van een programma gebruiken en gelijk overzicht en rust in je hoofd krijgen.

 

Wat is het dan wel?

Voor mij is timemanagement een combinatie van een aantal factoren. Allereerst draait het om je mindset. In hoeverre ben je bereid je eigen (ineffectieve) gedrag aan te pakken? Verder gaat het over communicatie. Over aandacht. Over delegeren.

Maar vooral draait het om de juiste dingen op het juiste moment op de juiste manier doen.

  • Begint je dag met brandjes blussen? Dan is de kans groot dat je dat de hele dag blijft doen.
  • Start je je dag met je mail? Grote kans dat je je mailbox de hele dag open hebt staan en je dus niet toekomt aan grote klussen.
  • Besteed je weinig aandacht aan klussen op de juiste manier delegeren aan je medewerkers? Tien tegen één dat je zélf die klussen vaak oppakt.

 

Logisch gevolg

Je komt niet toe aan belangrijke zaken voor je bedrijf die je helpen met groeien: marketing, strategie, nadenken over je product- of dienstenaanbod, innoveren.

 

Meer klanten, meer omzet, dat willen we toch allemaal?

En overzicht, rust in je hoofd en lekker werken?

Ik geef je op een briefje: als je in de brandjesblus-modus blijft, gaat je dat zeker niet lukken.

Daarom geen tools in deze nieuwsbrief, maar een spiegel:

hoe vaak zit jij in de brandjesblus-modus?

Doe ik dan helemaal niet aan tools?

Jawel hoor 😉 Ik geef je tijdens ondernemerscoaching echt wel digitale tips over het organiseren van je tijd, projecten en werkzaamheden.

 

Wil je nu wel eens rust in je hoofd? Overzicht? Tijd nemen voor zaken die er écht toe doen? Dan stel ik voor dat we binnenkort een bak koffie drinken.

Stuur een mailtje naar martine@mbee.nl of bel (06) 573 52 064. Spreken we elkaar binnenkort?

read more

Dan schakel ik toch gewoon hulp in?

Goed werkgeverschap | 0 comments | by Martine Floor-Bron

Je bedrijf loopt lekker. Sterker nog, het groeit tegen de klippen op. Je raakt het overzicht een beetje kwijt en je besluit hulp te zoeken. Een nieuwe medewerker die jou werk uit handen kan nemen. Zodat jij je kunt focussen op belangrijke zaken zoals de groei van je bedrijf. En dan is die nieuwe medewerker er, en dan valt het een beetje tegen. Je hebt het nog steeds druk.

Waarom werkt het niet? Ik geef je vier verschillende opties en daarbij behorende redenen.

 

Nieuwe medewerker

Realiseer je dat die nieuwe medewerker minstens een maand of vier (en vaak nog langer) ingewerkt moet worden. Jij dacht misschien dat een nieuwe medewerker jouw problemen ging oplossen, maar daar gaat dus wel werk aan vooraf. Ik ben nog nooit een nieuwe medewerker ergens tegengekomen die direct wist wat hij of zij moet doen.
Een nieuwe medewerker is geen nieuwe jas hè? Die moet bijgepraat, ingewerkt en begeleid worden. Die moet jullie bedrijfscultuur, jullie branche, jullie klanten gaan snappen. Ik zie nog té vaak dat iemand gewoon in het diepe gegooid wordt. Je doet jezelf te kort én je medewerker.

Je partner in het bedrijf

Je hebt als nieuwe medewerker je partner aangenomen. Áls ze al betaald wordt, en ik zeg áls, laat je haar schoonmaken in het bedrijf. Want dat moet zeker gebeuren. Nee, dát is leiderschapstechnisch lekker handig zeg!  Wat voor signaal geef je af als de vrouw-van-de-baas de urinespetters van jouw medewerkers uit de wc kan poetsen?
Geef haar een volwaardige baan op kantoor en betaal haar salaris. Komt jullie gelijkwaardigheid ook ten goede.

Zaterdaghulp

Je neemt een zaterdaghulpje aan. Of een vakantiekracht. Een scholier in ieder geval. Een puber. Die kan mooi auto’s wassen, vegen, opruimen, gras maaien. Weet ik veel. Je legt uit wat de bedoeling is en dan ben je heel verbaasd als het er niet zo uitziet als dat je gedacht had. Ja hallo? Wat dacht je dan? Het is een puber! Die kunnen amper plannen, leven met de minuut (eigenlijk hebben ze mindfulness uitgevonden bedenk ik nu 😉  ) en hebben nooit geleerd zelfstandig te werken. Die moet je begeleiden. En ja, dat kost tijd.

Stagiair

Je neemt een stagiair aan. Geen risico, kost bijna niets.
Briljant idee! Alleen…. zo’n stagiaire of het nou een mbo’er of een hbo’er is, heeft dus geen of nauwelijks werkervaring. Dus hem of haar zelfstandig aan het werk zetten wordt dan wel een dingetje. En stagiair heeft intensieve aansturing en begeleiding nodig. Doelstellingen in hapklare brokjes. En hulp hulp hulp.
Mijn mening? Een stagiair neem je aan als je er in wilt investeren en niet omdat hij of zij je wat moet opleveren. Enne… om hem er nog wat steviger in te gooien: een stagiair zien of behandelen als een volwaardige medewerker vind ik ronduit onmenselijk.

Heb jij je timemanagement-problemen op één van bovenstaande manieren proberen op te lossen en ben je erachter dat dat niet werkt? Dan heb je vast al méér geprobeerd dat niet werkt.

Dan wordt het tijd dat we een bak koffie drinken en gaan kijken wat jij nodig hebt om wél door te groeien met je bedrijf. Ondernemerscoaching en –training is mijn vak.

Zoek je iemand die met je meepraat? Die jouw problemen voor je op gaat lossen? Dan moet je mij niet hebben.

Zoek je een ondernemerscoach die jou een spiegel voorhoudt, je helpt korte metten te maken met ineffectieve patronen en werkwijzen en je regelmatig een (liefdevolle) schop onder je bevallige derrière geeft? Die je uit je comfortzone trekt om je te helpen groeien?

Maak dan een afspraak door me een mail te sturen: martine@mbee.nl

Blijf je tobben of ga je nu gewoon aan het roer staan en écht je koers bepalen?

read more

De beste tip tegen werkstress?

Ondernemerschap | 0 comments | by Martine Floor-Bron

werkstress - timemanagementOp de vraag van een ondernemer of ik een tip heb tegen werkstress kan ik natuurlijk nooit een eenduidig antwoord geven. Er zijn zoveel oorzaken van werkstress!

Als ik het bekijk vanuit de timemanagement-invalshoek dan is mijn belangrijkste tip:

Ga proactief werken in plaats van reactief!

  • Wacht niet tot je klant je belt of mailt wanneer zijn opdracht klaar is.  Maak zelf een afspraak voor af- of oplevering. Wie staat hier nou aan roer van je bedrijf. Jij of de klant?
  • Leg een systeem aan voor alles wat je uitzet: opdrachten, drukwerk, vragen aan medewerkers, input van klanten.
  • Monitor je projecten. Gebruik een doeltreffend systeem (Trello is een fijn systeem, of Asana) en stuur regelmatig bij.

Nog wat tips:

  • Zorg dat je overzicht hebt en houdt. Dat is je eerste prioriteit!
  • Besteed tijd (bijvoorbeeld een vast dagdeel) aan het werken AAN je bedrijf in plaats van IN je bedrijf. Tijdens dat dagdeel word je dus niet gestoord. Niet door je mail, niet door klanten, niet door je medewerkers.
  • Ik heb trouwens nieuws voor je. Niemand is altijd bereikbaar. Waarom zou jij dat dan wel zijn?
  • Plan tijd in voor denkwerk (offertes, creatieve opdrachten).  Dat komt de kwaliteit echt ten goede!
  • Zorg voor jezelf! Neem pauzes (en ja, juist als je het druk hebt), introduceer lunchwandelen op je bedrijf. Of tafeltennis. Of zet een voetbalspel neer. Goed voorbeeld doet trouwens goed volgen.  Eet je lunch ook ergens anders dan op je werkplek op. Je brein heeft rust nodig!
  • Ik blijf het zeggen: start je dag niet met mail, maar met een concentratieklus. Pas rond een uur of tien (voor de waaghalzen elf uur) start je je mail op. Als je begint met uit je mailbox te werken blijf je in de brandjesblus-modus.

 Goede tips hè? Ik weet het 😉

Denk je nu “ik kan hier wel meer van gebruiken”, schrijf je dan in voor de Powerworkshop Timemanagement voor Ondernemers .

  • Een interactieve workshop (kleine groep) op een sfeervolle locatie. Leren mét en ván elkaar.
  • Inloop: 08:3- – 09:00 uur
  • Workshop: 09:00 – 13:00 uur
  • Eventueel kunnen we aansluitend lunchen.

Kom je trouwens met z’n tweeën, dan betaal je geen 99 euro maar 75 euro per persoon (excl. BTW).

Of blijf je liever aanmodderen, in de waan van de dag, brandjes blussen, lange werkdagen maken, slecht voor jezelf zorgen totdat je er bij neervalt? Dan kun je deze mail als niet verstuurd beschouwen 😉

read more

Gaat het wel écht goed met je?

Ondernemerschap | 0 comments | by Martine Floor-Bron

timemanagementHet gaat goed met MKB’ers in Nederland. De economie trekt aan en dat betekent dat er weer (voorzichtig en soms minder voorzichtig) wordt geïnvesteerd. In een nieuw pand, nieuw meubilair, (gelukkig) weer in trainingen voor medewerkers.

En er worden nieuwe medewerkers aangetrokken. Een goed teken.

 

Vraag ik me af wat er achter die muren van die mooie panden en achter de deuren van die prachtige (lease-)auto’s schuilgaat. Zit daar een blije ondernemer die het allemaal onder controle heeft? Die het overzicht bewaart, die het voor elkaar krijgt dat z’n medewerkers precies doen wat hij van ze verlangt?

Soms wel, maar vaak ook niet. Want het is natuurlijk fantastisch als je bedrijf hard groeit. Maar als jij als ondernemer niet meegroeit, dan ben jij degene die die groei uiteindelijk tegenhoudt.

  1. Als jij niet investeert in je persoonlijke en zakelijke ontwikkeling,
    gaat er iets niet goed
  2. Als jij chronisch uitgeblust achter je bureau zit en je creativiteit ergens uit je tenen moet halen,
    gaat er iets niet goed
  3. Als je standaard drie of vier avonden aan het werk bent terwijl je je gezin op nummer één hebt staan,
    gaat er iets niet goed
  4. Als jij door een gebrek aan overzicht achter de feiten aan rent,
    gaat er iets niet goed
  5. Als jij je medewerkers niet goed aanstuurt
    gaat er iets niet goed

Herken jij je iets te goed in minstens twee van bovenstaande zaken?
Dan wordt het tijd dat we een bak koffie gaan drinken.

En volgens mij heb je nu twee keuzes:

  1. Je laat nog even lekker een interieurarchitect langskomen om je kantoor te stylen. Of je bestelt een nieuwe lease-auto. Dan ziet de buitenwereld dat het goed met je gaat, toch? En zo’n burnout? Ach, daar ben je met een half jaartje tot een jaartje wel weer bovenop. Kun je weer opnieuw beginnen.
  2. Je mailt martine@mbee.nl of belt (06) 573 52 064 voor een afspraak om korte metten te maken met ineffectieve patronen en ineffectief gedrag.

Is dat altijd leuk?
Nee.

Kost het geld?
Jazeker.

Is dat zinvol?
Ja. Want over een half jaar ziet de buitenwereld een blije ondernemer die de zaak écht onder controle heeft, die lol heeft in zijn werk en dat ook uitstraalt en die medewerkers heeft die ook meegroeien omdat ze zélf verantwoordelijkheid pakken. En jij? Jij ziet je omzet stijgen omdat je alleen nog de dingen doet die er écht toe doen.

read more
 

Gratis E-book

7 gouden timemanagement-tips
voor ondernemers

gratis e-book