Hoe duur is de bureaustoel waar jij op zit?

Persoonlijk leiderschap | 0 comments | by Martine Floor-Bron

Powerworkshop Timemanagement voor MKB-ondernemersIk kom ze regelmatig tegen, ondernemers met een prachtig pand. Trendy meubels van steigerhout, de nieuwste IMacs, hippe kleuren op de wanden en een bureaustoel waar de CEO van AKZO NOBEL een moord voor zou doen 😉

Een prettige werkomgeving, ik ben helemaal vóór! Uit onderzoek is namelijk gebleken dat een fijne werkomgeving absoluut bijdraagt aan een betere productiviteit.

Maar dan die ondernemer. Die loopt min of meer op zijn tandvlees, is het overzicht compleet kwijt. De communicatie met zijn medewerkers loopt niet lekker. “Waarom doen ze niet gewoon wat ik ze vraag?” verzucht hij.

In het voorbijhollen (met telefoon aan zijn oor natuurlijk) roept hij nog wat instructies om vervolgens het terrein af te scheuren. Op weg naar een klant waar hij – als het meezit – een uur te laat aankomt. 11 uur ’s ochtends en nu al achterlopen op je schema. Het is inmiddels meer regel dan uitzondering geworden.

Offertes? Ontwerpen? Daar zijn de avonden voor. Dat vinden ze thuis niet fijn, maar ja, je moet het toch een keer doen, niet? Want overdag ben jij brandjes aan het blussen.

Hallo ondernemer, wanneer wil jij je wake-up call hebben? Als die prachtige designstoel leeg blijft omdat jij een burnout hebt? Of nog erger, als je je terrein bent afgescheurd met die telefoon aan je oor en éven niet hebt opgelet….. ?

Investeer in jezelf. In rust en overzicht. In je communicatie en leiderschap. Jij verdient het. Je medewerkers verdienen een baas die goed voor zichzelf zorgt. Want alleen dan kun je voor een ander zorgen. Ze verdienen een baas die goed communiceert en leidinggeeft. Die ze aandacht geeft. Die op de juiste manier delegeert. Die zélf ook het overzicht bewaart. Je klanten verdienen jouw oprechte aandacht.

Enne…. had je je ook niet voorgenomen wat meer aandacht aan de verdere groei van je bedrijf te besteden? Nou dan.

Maak een start met het werken aan jezelf en schrijf je in voor mijn Powerworkshop Timemanagement voor MKB-ondernemers. In een ochtend leer ik je de juiste prioriteiten stellen, hoe je op een effectieve manier met je mail omgaat én geef ik je tips voor focus en overzicht.

Geen eindeloze theorie, maar actie! Mjin motto: learn & go! Na deze workshop kun je direct met het geleerde aan de slag. Gun jezelf deze ochtend en schrijf je nu in!

read more

Waar lekt jouw tijd weg?

Productiviteit | 0 comments | by Martine Floor-Bron

Naast mijn eigen coachings- trainings- en adviesklanten heb ik een aantal vaste opdrachtgevers waar ik op freelance basis trainingen voor verzorg. Ik ben er blij mee. Het geeft me – naast inkomsten natuurlijk – het gevoel dat ik collega’s heb en dat ik ergens bij hoor. Verder ben ik businesspartner van een coachopleiding (misschien wel de meest persoonlijke coachopleiding!): ik verzorg de businessopleidingen voor hen.
Trainingen geven betekent een leven lang leren: hoe kan ik de kwaliteit van mijn trainingen steeds verbeteren? Hoe kan ik bijblijven en voorop lopen als het om de inhoud van de trainingen gaat? Daarnaast wil ik voor mijn opdrachtgever en businesspartner een bijdrage leveren die verder gaat dan het geven van trainingen: sparringpartner, leverancier van blogs en kennis.
Dat betekent op een goede manier omgaan met mijn tijd: wat moet ik wanneer voor wie doen? Focus is dan heel belangrijk. Ik heb mijn eigen tijdvreters zoveel mogelijk om zeep geholpen en hoop jou te inspireren om hetzelfde te doen.
Ik heb aardig wat tips voor je. Zit je er klaar voor? Komt ie!

Tijdvreter: reistijd

Van hot naar her racen naar afspraken: acquisitie, bijpraten, noem maar op. Het kost veel tijd. Mogelijke oplossingen:
  • Bepaal je doelen voor je een afspraak maakt en kijk kritisch wat de prioriteit is.
  • Moet de afspraak fysiek plaatsvinden of kun je het ook telefonisch of via Skype af?
  • Kun je afspraken in een regio bundelen (drie afspraken in de regio Apeldoorn bijvoorbeeld)?
  • Bijpraten? Doe ik als het komkommertijd is, tijdens mijn netwerklunches of andere netwerkgelegenheden
  • Moet jij wel naar de ander toe? Kan de ander niet naar jou toekomen?
  • Grote reisafstand? Overweeg eens om elkaar halverwege te ontmoeten.

Tijdvreter: social media

Lekker bijlezen op Twitter, LinkedIn, Facebook, Instagram. Het helpt je om bij te blijven, maar het is ook een grote tijdvreter. Trouwens, mijn visie is dat goede marketing onderdeel is van goed timemanagement voor ondernemers. Mogelijke oplossingen:
  • Rondsurfen op social media? Doe ik als mijn energielevel laag is en dan zet ik de kookwekker. Soms ga ik er even lekker voor in de zon zitten. Na een kwartiertje is mijn batterij weer opgeladen en ben ik helemaal “bij”. Heerlijk! Werkt ook goed als je te vroeg bent voor een afspraak.
  • Maak een contentstrategie en werk met een contentplanning zodat je precies weet wat je wanneer op welk medium plaatst. Gebruik applicaties als Tweetdeck, Hootsuite, Buffer of Later. Weten hoe je dat doet? Ik kan je er namelijk bij helpen

Tijdvreter: slechte voorbereiding

  • Van gesprekken met medewerkers, klanten of met leveranciers: je haalt er het meeste rendement uit als je je gedegen voorbereidt. Besteed er tijd aan. Maakt trouwens ook een fijne indruk op de ander….
  • Van taken: Begin with the end in mind. Begin niet zomaar aan een taak zonder te hebben nagedacht wat het eindresultaat moet worden. Grote taak? Breng ‘m helemaal in beeld en hak ‘m in kleine stukjes (subtaken). Werkt een stuk prettiger en voorkomt dat je de taak gaat uitstellen.

Tijdvreter: te veel afleidingen

De medewerker die aan je bureau staat, al die telefoontjes, appjes, je mail. Allemaal zaken die je gigantisch afleiden. Je to do lijst wordt alleen maar groter en je krijgt zaken bijna niet weggewerkt. Mogelijke oplossingen:
  • Leer delegeren. Maar echt! Je medewerkers blijken echt heel veel zelf te kunnen als jij er goed op stuurt. Lees dit artikel over delegeren maar eens. Of deze. In het coachingstraject dat ik verzorg komt dit onderwerp uitgebreid en meerdere malen aan de orde.
  • Heb je mijn vorige nieuwsbrief over de Pomodoro-techniek gelezen? Deze techniek helpt je absoluut aan meer focus. Hier vind je mijn blog over deze simpele maar zeer effectieve techniek.
  • Leg je telefoon gewoon even weg. Een uurtje maar. De wereld vergaat echt niet. Enne… als je dan toch bezig bent, zet je mail dan ook gelijk uit. Twee, hooguit drie keer per dag openen is genoeg. Je kunt je telefoon ook doorschakelen naar een medewerker of telefoonservice.

Tijdvreter: losse eindjes, deadlines die er plotseling zijn

  • Plan je taken realistisch in. De meeste offertes maak je niet in 10 minuten. Die kosten denktijd en creativiteit. En uitwerktijd.
  • Gebruik je agenda om tijd te blokken voor het uitvoeren van grote taken (en ga die taken dan ook doen).
  • Voed je klanten op. Die klant die altijd vlak voor een beurs nog even flyers, een achterwand, brochures en bewegwijzering nodig heeft? Noteer de beurs in je agenda. Volgend jaar doe je dit anders: een paar maanden voordat de beurs begint ga je op je bezoek bij je klant om te brainstormen wat hij voor de beurs nodig heeft. Wedden dat je meer handel uit deze afspraak haalt dan je van te voren had bedacht?
  • Taken afronden voorkomt losse eindjes. Plan na afspraken tijd in om de afspraak op te volgen, acties uit te zetten en tijd om ze uit te voeren. Geeft ook veel rust in je hoofd
Ik kan nog veel meer tijdvreters bedenken, inspiratie zat Maar hé, jij moet waarschijnlijk ook weer aan het werk. Dus die bewaar ik voor een volgende keer.

Gratis online training Timemanagement voor ondernemers

In deze korte en beknopte online training – die je gewoon vanaf je telefoon, tablet of laptop kunt volgen – geef ik je tips & trucs die jou kunnen helpen je timemanagement weer op de rit te krijgen. Van delegeren, prioriteren, plannen tot mailbeheer. Hier lees je alles over deze gratis training. Ik heb drie data ingepland en ook de tijdstippen verschillen. Zo zit er vast een moment bij dat bij je past!

Powerworkshop Timemanagement voor ondernemers: in één ochtend weer op scherp!

De Powerworkshop Timemanagement van afgelopen vrijdag was geslaagd.
Dit is wat de deelnemers ervan vonden:
“Ik heb deze paar uur al als verhelderend ervaren. Dit geeft duidelijk ‘food for thought’ over wat ik beter/anders kan doen”. “Levendige workshop”.
“Martine zorgt voor direct toepasbare oplossingen op het timemanagement vlak”.
“Praktische en nuttige training die concrete handvatten geeft om mijn tijd beter in te delen en mijn werkwijze aan te passen. Leuke en toepasselijke voorbeelden. Ik ga het zeker concreet toepassen!”

Ben jij erbij?

29 september plan ik weer een Powerworkshop Timemanagement in.
Lees er hier alles over en schrijf je in door een mailtje te sturen naar martine@mbee.nl. Geen theoretisch gedoe, maar praktisch, zodat je het gelijk kunt toepassen in je werk. Ik heb plaats voor maximaal acht ondernemers. Schrijf je nu in!
read more

Ren jij ook achter je eigen staart aan?

Ondernemerschap | 0 comments | by Martine Floor-Bron

Sommige ondernemers zijn net honden. Pardon??? Zul je misschien zeggen. Ja echt! Sommige ondernemers lopen de hele dag achter hun eigen staart aan. Ze bewegen genoeg, maar vooruitkomen, ho maar!  Productiviteit, focus en overzicht zijn ver te zoeken.

Laat me het uitleggen. Jan* komt om half acht aan op kantoor. Vroeg, want dan is er nog weinig telefoon. Dan kan hij tenminste aan die grote offerte werken.  Hij start z’n pc op.
Jan opent zijn mail. In zijn overvolle mailbox zitten bijna honderd ongelezen mails.

Zuchtend begint Jan bovenaan. Een klant met een installatie waar een onderdeel ontbreekt. De toon van het mailtje is minder vriendelijk en dat is een understatement. Klant heeft er namelijk al drie keer over gebeld. Jan baalt, mailt de leverancier direct dat hij met spoed het onderdeel nodig heeft (de bijna 100 euro extra kosten neemt Jan dan zelf maar voor zijn rekening, daar gáát de winst) en mailt de klant dat het onderdeel is besteld, mét zijn excuses..

Volgende mail. Van een van zijn medewerkers. Wanneer ze eindelijk dat pensioengesprek in kunnen plannen? Dat had Jan immers begin dit jaar beloofd? Jan zucht weer en noteert “pensioengesprek” op zijn kladblok. Morgen maar eens de verzekeringsmaatschappij bellen want er zijn meer medewerkers die erop zitten te wachten.

Een mail van de verhuurder van het pand waarin Jan gevestigd is. Verhuurder wil wat zaken bespreken. Of Jan binnenkort tijd heeft? Jan kijkt in zijn overvolle agenda en op zijn volgeschreven kladblok. Tijd??????? Wanneer dan? Hij maakt een krabbel op zijn kladblok.

Het is acht uur. Zijn medewerkers komen binnen. Jan pakt een bak koffie, doet even praatje pot met z’n medewerkers en gaat weer achter zijn bureau zitten. Nu is het gedaan met de rust. De telefoon begint te rinkelen, de ploinkjes van zijn mail gaan onophoudelijk. Jan gaat vol gas, staat medewerkers, klanten en leveranciers te woord, bezoekt klanten, blust brandjes, belt bijna onafgebroken en maakt heel wat kilometers.

Om zes uur draait zijn bus het erf weer op. Zijn medewerkers zijn naar huis. Hij heeft honger, maar thuis moeten ze maar even zonder hem eten.  Hij zet z’n pc aan en opent het document van vanochtend met die offerte….. waar welgeteld één alinea in is geschreven…….

De volgende dag komt Jan op kantoor. Vroeg, want dan kan hij verder met z’n offerte. Want gisteravond na zes uur heeft hij alleen maar mail beantwoord. Hij start z’n pc op, opent zijn mail en zucht. Bijna 100 ongelezen mails…..

Denk je nu “Help, dat gaat over mij!” Dan heb je vast ook behoefte aan rust, overzicht en focus.
Investeer in jezelf! In rust en overzicht. In je communicatie en leiderschap. Jij verdient het. Je medewerkers verdienen een baas die goed voor zichzelf zorgt. Want alleen dan kun je voor een ander zorgen. Ze verdienen een baas die goed communiceert en leidinggeeft. Die ze aandacht geeft. Die op de juiste manier delegeert. Die zélf ook het overzicht bewaart. Je klánten verdienen jouw oprechte aandacht en zorg.
Enne…. had je je ook niet voorgenomen wat meer aandacht aan de verdere groei van je bedrijf te besteden? Nou dan.

Maak een start met het werken aan jezelf en schrijf je in voor mijn Powerworkshop Timemanagement voor MKB-ondernemers. In twee-en-een-half  uur leer ik je de juiste prioriteiten stellen,  hoe je op een effectieve manier met je mail omgaat én geef ik je tips om beter leiding te geven. Geen eindeloze theorie, maar actie! Mjin motto: learn & go!  Na deze workshop kun je direct met het geleerde aan de slag.  Gun jezelf deze ochtend en schrijf je nu in!

read more

Checklists. Nuffig & suffig of handig?

Productiviteit | 0 comments | by Martine Floor-Bron

Checklists. Klinkt muf, duf en suf. Of niet? 

Ons hoofd is niet gemaakt om te onthouden. Hoe meer je probeert te onthouden, hoe meer je vergeet. Dat mailtje dat je nog moest sturen. Dat artikel dat je nog wilde lezen. Die medewerker die nog op jouw antwoord wacht. Enne… al die losse eindjes poppen op de meest ongelegen momenten op: onder de douche, als je in bed ligt. Herkenbaar?

Reden te meer om een systeem te bedenken dat buiten je hoofd werkt 😉

Om te voorkomen dat je iedere keer voor terugkerende handelingen je hoofd weer moet raadplegen, zijn checklists super handig! Zeker als die terugkerende handelingen niet wekelijks terugkeren.

Zo heb ik bijvoorbeeld een checklist voor het versturen van deze nieuwsbrief. Van het verzamelen van beelden, tot het verzamelen van items voor de agenda, tot het checken van de links, het staat allemaal in mijn checklist Nieuwsbrief.

Hetzelfde voor mijn netwerklunch. Ook hier heb ik een checklist voor.

En als ik een training geef gebruik ik daar ook een checklist voor.

Het is handig om je checklists op te delen in voorbereidinguitvoering en achteraf. Dat zorgt ervoor dat je geen stappen vergeet. Bij een offerte versturen zou een van de onderdelen achteraf kunnen zijn: nabellen of je klant de offerte heeft ontvangen en of e.e.a. duidelijk is.

Handig hè?

Denk je nu, dat lijkt me handig en ik zou nog meer willen leren over timemanagement, schrijf je dan nu in voor mijn Powerworkshop Timemanagement

Ik heb 8 plaatsen beschikbaar, wie het eerst komt wie het eerst maalt. Schrijf je in door een mailtje te sturen aan Martine@mbee.nl

read more

Denk jij al in hokjes?

Leidinggeven & Leiderschap | 0 comments | by Martine Floor-Bron

In hokjes denken kan heel handig zijn! 

Het ziet er mooi uit, het is vaak erg gezellig, maar ik ben er niet zo’n voorstander van: kantoortuinen. Grote ruimtes met veel werkplekken.

Als er iéts is dat de productiviteit niet ten goede komt is het een kantoortuin. Ik wil het maar even gezegd hebben. Lawaai, moeite met concentreren, ergernissen, of gewoon té gezellig. Enne… heb je wel eens een kantoortuin betreden zónder dat alle hoofden jouw kant opdraaien?

Dus héb je nog mogelijkheden om de inrichting van jouw kantor anders aan te pakken, doen!

En lukt dit niet, dan heb ik hier een [aantal] niet-productieve voorbeelden met mogelijkheden om het anders te doen.

De Lawaaipapegaai
Die medewerker die altijd heel luidruchtig is aan de telefoon. Bij ieder grapje buldert van het lachen. Rondjes draait op zijn stoel. Ieder succesje en ergernisje luidkeels ventileert op de afdeling. Leuke vent, maar hij houdt iedereen voortdurend van het werk.
Mogelijke oplossingen:

  1. de mooiste oplossing: creëer een aparte ruimte (met aansluiting voor laptop of zet er een PC neer. Bordje “Niet Storen” op de deur.
    Agenda maken in Outlook voor deze ruimte, zodat medewerkers ‘m kunnen reserveren.
    Vragen of telefoongesprekken in díe ruimte gevoerd kunnen worden.
    Terugbelnotities (laten)maken en medewerkers daar zelf terug laten bellen.
  2. Geen mogelijkheid voor een aparte ruimte? Spreek dan met de betreffende medewerker af of hij telefoongesprekken op de gang kan voeren.
    Of misschien is een thuiswerkdag(deel) een optie?  Of stel je eigen kantoor ter beschikking als je toch op pad bent.

De bemoei-tante
Best mens hoor, maar bij ieder bilaatje tussen collega’s bemoeit deze dame zich ermee. Geeft gevraagd en ongevraagd tips aan iedereen.  Geeft commentaar op telefoongesprekken van anderen. Haar eigen werk lijdt er zwaar onder en dat van de andere collega’s ook.
Mogelijke oplossingen:

  1. Deze dame heeft bij uitstek concentratietijd nodig. Help haar om die te creëren. Spreek dagdelen af waarop ze apart kan zitten. In een aparte ruimte? In jouw kantoor als je er niet bent?
  2. Of misschien is een of twee dagdelen thuis werken een optie?

Het het-is-hier-ontzettend-gezellig team
Het is de droom van iedere ondernemer. Zo’n team waar geen gedoe is. Nauwelijks irritaties. Waar gelachen wordt en successen gevierd. De sfeer is méér dan uitstekend. Soms iets té uitstekend. Er wordt veel gekletst, gelachen en gekeet.
Mogelijke oplossingen:

  1. Spreek concentratietijd af. Bijvoorbeeld ’s ochtends tussen 9 en 11.  In deze blokken wordt niet gepraat, bij voorkeur niet gebeld. Mensen werken geconcentreerd aan hun klussen. Oordopjes in met je eigen muziek mág!
  2. Houd de lunchpauzes in ere. Laat mensen niet achter hun bureau doorwerken en hun lunch naar binnen werken, maar stimuleer samen eten.
    Een grote tafel in een ruimte (kantine? Keuken?) met een koelkast.
    Ik kom ook veel bij bedrijven waar de lunch door de werkgever verzorgd wordt: brood, beleg, melk en fruit. Hoeft niet de wereld te kosten, je stimuleert gezamenlijke maaltijden met social talks, je werkt aan de vitaliteit van je medewerkers  en je kunt daarna afspreken dat medewerkers meedenken en meewerken aan het verhogen van de productiviteit.
  3. Trouwens, dat gezellige team heeft misschien ook behoefte aan iets samen doen tijdens de lunchpauze of voor of na het werk. Is een picknicktafel buiten een optie? Een tafeltennistafel ergens? Mogelijkheden om te voetballen op de parkeerplaats?  Lijkt misschien overdreven, maar zo stimuleer je zo’n gezellig team op een andere manier én je draagt je steentje bij aan de vitaliteit van je medewerkers.

En ja, ik realiseer me dat deze oplossingen niet voor iedere functie haalbare kaart zijn.  En dat dit soms investeringen vergt.
Maar denk eens out of the box.
En bedenk je hoeveel geld niet-productiviteit eigenlijk kost….

Meer lezen over productiviteit en timemanagement? Lees dan mijn andere blogs hierover. 

Wil je zelf een ochtend aan de slag om meer overzicht, focus en structuur te krijgen? Meld je dan aan voor mijn eerstvolgende Power-workshop Timemanagement voor ondernemers.

En heb je mijn gratis ebook al gedownload? Timemanagement voor ondernemers helpt jou vast ook je tijd beter te structureren. 

read more

Delegeren kun je leren

Leidinggeven & Leiderschap | 0 comments | by Martine Floor-Bron

Delegeren kun je leren!

Ik heb inmiddels al heel wat timemanagement- en communicatietrainingen gegeven. Zowel aan professionals als aan ondernemers en leidinggevenden. En ik heb heel veel ondernemers en professionals geïnterviewd en hen gevraagd wat ze lastig vinden qua timemanagement.

En hoewel ik veel dezelfde uitdagingen tegenkom is er toch eentje die er voor mij uitspringt.

Professionals geven aan dat hun leidinggevende vaak een van de oorzaken is van hun timemanagement-issues.
– ze weten vaak niet wat er precies van ze verwacht wordt
– hun leidinggevende zit hen op de nek (hij vertrouwt me blijkbaar niet)
– hun leidinggevende delegeert iets en komt daar nooit meer op terug
– ze krijgen het werk pas op het allerlaatste moment gedelegeerd

En ondernemers/leidinggevenden zeggen hetzelfde, maar dan over hun medewerkers.
Ze kúnnen niets delegeren (of te weinig):
– omdat ze vinden dat ze het zelf het beste kunnen
– omdat ze bang zijn dat de medewerker het niet goed doet
– omdat ze zich schuldig voelen als ze “werk over de schutting gooien”
– omdat ze vinden dat ze het zelf veel sneller kunnen

Nu zijn ondernemers keien op hun vakgebied. Maar leidinggeven is écht een apart vak. Voor je het weet ben je alleen maar brandjes aan het blussen en kom je aan de groei en de ontwikkeling van je bedrijf niet toe.

Wat kun je nu al doen om klussen te delegeren?
– zorg dat je helder hebt wie wat moet doen
– zorg dat het resultaat van de te delegeren klus helder is (de stip op de horizon)
– investeer tijd in het begeleiden van je medewerkers. En ja, dat kost tijd, maar levert jou op den duur tijd op.

Meer tips? Dan is mijn Powerworkshop Timemanagement voor ondernemers in het MKB misschien iets voor je. Naast belangrijke timemanagement-tips geef ik ook tips hoe je werk kunt delegeren. Schrijf je in door een mailtje te sturen naar martine@mbee.nl

read more

Wat je als ondernemer kunt leren van mijn tandarts

Ondernemerschap | 0 comments | by Martine Floor-Bron

Nog niet zo lang geleden was ik bij mijn tandarts. Wortelkanaalbehandeling. Niet écht leuk. Ik ben helemaal geen held als het om mijn gebit gaat. Maar deze tandarts is echt een fijne.

En toen ik daar zo lag in die stoel bedacht ik me dat ondernemers veel van de werkwijze van mijn tandarts zouden kunnen leren.

Op tijd starten

Ik heb echt nog nooit langer moeten wachten dan een paar minuten. Dat was bij mijn vorige tandarts wel anders!  Er zitten ook nooit meer dan twee mensen te wachten in de wachtkamer.

De klus is zorgvuldig voorbereid

De assistente en een (naar ik aanneem tandarts in opleiding) hebben het werk al helemaal voorbereid: instrumenten liggen klaar, de verdoving ligt klaar. De tandarts zélf komt pas binnen als ik in de stoel lig, mijn slabbetje om heb 😉 en de verdoving heb gekregen.

De tandarts doet het specialistische werk

Logisch, hij is ongetwijfeld de best betaalde figuur in zijn praktijk. En misschien is dit ook wel wat hij het leukste vindt en gaat hij dus alleen voor de Happy Juice. Andere zaken laat hij over aan zijn werknemers. De rol- en taakverdeling is in ieder geval heel duidelijk. Als zijn klus erop zit, groet hij mij en loopt weg. De afwikkeling (polijsten, spoelen, vervolgafspraak maken) laat hij over aan de medewerkers.

Zorgvuldig te werk gaan

Doordat alles om zijn klus heen zorgvuldig is voorbereid, hoeft hij zich alleen maar te focussen op datgene wat nú nodig is.

Zeggen wat je doet en doen wat je zegt

Hoe geruststellend is het als je de klant meeneemt in wat je doet. Dat je steeds zegt wat je gaat doen, zodat de klant weet waar hij of zij aan toe is!

Terwijl hij aan het werk is coacht hij zijn medewerkers

Hij vertelt wat hij doet en licht dat toe aan de tandarts in opleiding.  Stuurt bij waar nodig en complimenteert de assistente (die een stagiaire blijkt) met haar proactief handelen. Zij heeft namelijk in de ruimte ernaast al alles klaar gezet voor de volgende afspraak.

Follow-up

Natuurlijk volgt de factuur snel 😉 Maar ik krijg ook een overzicht mee met mogelijke klachten die kunnen ontstaan na de wortelkanaalbehandeling met daarbij behorende oplossingen.  En ik sta buiten met een vervolgafspraak in the pocket.

Wat kun jij hiervan leren?

Zou jij – net als bij mijn tandarts – wel wat gestructureerder willen werken?
Dan wordt het tijd dat we eens samen om tafel gaan zitten 😉 Tijdens mijn Powerworkshop Timemanagement op 25 augustus a.s. bijvoorbeeld.  In twee-en-een-half uur werken we aan een systeem waardoor je weer overzicht en structuur krijgt. Geen theoretisch gedoe, maar praktisch, zodat je het gelijk kunt toepassen in je werk. Schrijf je nu in door een mailtje te sturen naar martine@mbee.nl Welkom!

read more

Mijn deur staat altijd open!

Goed werkgeverschap | 0 comments | by Martine Floor-Bron

Mijn deur staat altijd open - timemanagement Als ondernemer wil je er zijn. Voor je klanten, je leveranciers, je medewerkers. En dus mogen ze je altijd bellen, mailen ze erop los en lopen ze (te pas en te onpas) bij je binnen. En jij vindt dat prima, toch? Een opendeurenbeleid, is dat niet het ultieme?
Nou eh… niet dus. Want hoe productief ben jij als je ieder moment gebeld of gemaild wordt? What’s app berichten ontvangt die DIRECT antwoord vereisen? Als je medewekers voor iedere eh… zucht bij je binnenlopen? Dan kom je toch helemaal nergens meer aan toe? En zit je avond aan avond op kantoor of sluit je je thuis op of af om zaken af te maken. Schiet lekker op hè, zo’n opendeurenbeleid 😉

Wel eens van zelfredzaamheid gehoord?

Voor mij is het het hoogste goed.

  • Als moeder. Ik bewijs mijn kinderen een dienst door ze zo zelfredzaam mogelijk op te voeden. Dus investeer ik tijd en energie in ze zélf van het ene naar het andere dorp naar school te laten fietsen.  Dus kunnen mijn dochters van 11 en 13 zelf prima een maaltijd voor ons allemaal bereiden (en ze vinden het nog leuk ook).
  • Als partner. Ieder heeft z’n eigen taken. En als mijn partner een taak van mij overneemt en dat op zijn eigen manier doet accepteer ik dat.
  • Als mantelzorger. Hoe langer mijn schoonvader (van 88 die naast ons woont) zélf zijn zaakjes kan regelen, hoe meer hij gestimuleerd wordt om actief te blijven. Daarnaast lever ik een belangrijke bijdrage aan zijn waardigheid als hij zelf de regie houdt.
  • Als trainer en coach. Je krijgt van mij méér dan 100% bij iedere training of coachingssessie. Daartoe investeer ik veel in mezelf en zorg goed voor mijzelf.  Wat jij als deelnemer aan mijn training of als coachee besluit ermee te gaan doen is geheel aan jou – al hoop ik dat je er alles uithaalt natuurlijk 😉

 

Wat heeft dat te maken met jou als ondernemer?

Jij bewijst jezelf én je medewerkers een dienst door je medewerkers meer zelfredzaam te laten worden. Dat betekent niet dat je ze in het diepe moet gooien of dat je lukraak werkzaamheden over de schutting moet werpen. Je zult ze moeten begeleiden en coachen. En ja, dat kost tijd. Maar op termijn levert je dit tijd en energie op.

Waarom zelfredzaamheid stimuleren?

  • Je houdt zelf tijd over voor de écht belangrijke zaken in je ondernemerschap: klanten en klussen binnenhalen, grote lijnen uitzetten, je bedrijfsstrategie uitzetten, werken aan de groei van je bedrijf, noem maar op.
  • Je doet een beroep op de kennis, kunde en creativiteit van je medewerkers. En dus neem je hem of haar serieus. Jouw medewerkers kunnen groeien in hun functie en zichzelf ontwikkelen.

 

Hoe stimuleer je zelfredzaamheid?

  • Door tijd te steken in het overdragen van werkzaamheden. Liefst mondeling. Laat je medewerker aan het einde van het gesprek jullie gesprek samenvatten. Zo heb jij de check dat hij of zij het goed begrepen heeft en de medewerker onthoudt het besprokene beter. Twee vliegen in één klap!
  • Door te werken met checklists. Ik ben er fan van. Checklist maken, voor terugkerende klussen steeds opnieuw gebruiken. Afvinken en klaar! Handig voor jou, voor je medewerkers en voor eventuele nieuwelingen of stagiaires.
  • Stimuleer je mensen zélf na te denken. Als ze je een vraag stellen, stel jij een tegenvraag, bijvoorbeeld “wat zou jij doen als oplossing?”. Ga op je handen zitten en neem het niet over!

 

En voor jou? De oplossing: Investeer in jezelf!

In timemanagement- en communicatievaardigheden. Maak een start met het werken aan jezelf en schrijf je in voor mijn Powerworkshop Timemanagement voor MKB-ondernemers.In twee-en-een-half uur leer ik je de juiste prioriteiten stellen, hoe je op een effectieve manier met je mail omgaat én geef ik je tips om beter leiding te geven. Geen eindeloze theorie, maar actie! Mijn motto: learn & go! Na deze workshop kun je direct met het geleerde aan de slag. Gun jezelf deze ochtend en schrijf je nu in. Wacht niet tot je écht op het randje loopt. Je bent het waard!

Wat je ook kunt doen:

  • Mijn blogs over timemanagement, leiderschap en communicatie lezen.
  • Een individuele workshop/training/coachingssessie boeken om intensief met een onderwerp aan de gang te gaan of te sparren over timemanagement, delegeren, werkprocessen optimaliseren of je te laten helpen met prioriteren en delegeren
  • Of écht te kiezen voor en te investeren in jezelf door je in te schrijven voor een Ondernemerscoachingstraject waar we samen aan de slag gaan met timemanagement, leiderschap en communicatie.
read more

Mijn stelling: goede marketing hoort bij goed timemanagement

Ondernemerschap | 0 comments | by Martine Floor-Bron

In mijn ondernemerscoaching krijg je echt niet alleen tips & trucs voor timemanagement. Nee, het gaat veel verder. Je moet behoorlijk in de spiegel kijken, we nemen ineffectieve gewoontes onder de loup en we kijken naar je werkprocessen, je marketing, je klanten en hoe je met je medewerkers communiceert.

Timemanagement gaat namelijk over de juiste dingen doen en die juist doen. Ik noem het niet voor niets Slimmer werken! Nadenkertje he?

Wat ik zie is dat veel ondernemers hun marketing niet handig aanpakken. Hebben ze een Facebook-pagina, zetten ze er maar heel af en toe iets op. Terwijl het bereik van je bericht met een beetje geluk 11% is van je volgers van je pagina. Nee, dat schiet op!

Hetzelfde geldt voor LinkedIn: een enorme kaartenbak met connecties, maar die connecties nooit laten weten waar je mee bezig bent. En wat denk je van die beurs waar een vermogen voor geïnvesteerd is? Leads worden niet opgevolgd. Tijdgebrek. Tja….

Maar dan komt de klad erin. Ondernemerschap is toch vaak hollen of stilstaan. Dus dan lopen de opdrachten terug. Maar ja, de ondernemer heeft wel links en rechts wat monden te voeden (lees: medewerkers). Dus wordt er hap-snap aan marketing gedaan. Ineens wordt twee keer in een week berichten geplaatst. Ik denk dan: “opdrachten nodig zeker”. En als ik het denk denken je connecties het ook. Dan werkt je marketing dus tegen je. Want berichtjes waar de wanhoop vanaf straalt (actietje hier, actietje daar) werken niet.

Wat jij nodig hebt is een systeem waarmee je op een consistente manier communiceert. Zodat marketing vóór je gaat werken en niet tegen je.

En ook dit maakt dus onderdeel uit van mijn ondernemerscoaching. Ik liep er al even mee rond. Past dit er wel tussen? Ik vind dus van wel. Omdat ik het steeds opnieuw tegen kom bij mijn klanten. Omdat het voor mij ook een vorm is van Slimmer werken. En daar ben ik fan van, dat heb je vast wel gemerkt 😉

En ik heb het gewoon gedaan. Omdat ik ook behoorlijk kennis heb van (online marketing) heb ik het in mijn ondernemerscoaching geïntegreerd. Omdat ik heb gemerkt dat marketing op een goede manier uitvoeren óók dit een onderdeel is waar ondernemers te weinig tijd voor vrijmaken. Omdat ze brandjes aan het blussen zijn. Omdat ze van hot naar her rennen.

Omdat dit voor mij hoort bij Timemanagement: de juiste dingen op de juiste manier doen.

 

Is ondernemerscoaching een brug te ver en wil je eerst eens een ochtend aan de slag met Timemanagement? Dan is mijn Powerworkshop timemanagement misschien iets voor je. In twee-en-een-half uur gaan we aan de slag met een groep ondernemers om meer focus & structuur aan te brengen. Geen theoretisch gedoe, maar praktisch. Je kunt er direct mee aan de slag. Ik ben fan van learn & go 😉

 

 

read more

De 80/20 regel (Pareto-principe) in timemanagement

Persoonlijk leiderschap | 0 comments | by Martine Floor-Bron

timemanagement paretoIn 1906 bedacht Vilfredo Pareto de economische regel dat 80% van de uitkomsten wordt verklaard door 20% van de oorzaken. Dat is natuurlijk een versimpeling van de werkelijkheid. Maar er zit absoluut een kern van waarheid in!

Als je deze regel naar timemanagement vertaalt dan komt 80% van je resultaten uit 20% van je effectieve inspanningen.

Ik geef je hieronder even wat eye openers in de vorm van kritische vragen.

 

Waarom heel veel tijd stoppen in het werven van steeds nieuwe klanten als 20% van je huidige klanten leidt tot 80% van je omzet? Dan kun je misschien meer tijd steken in het onderhouden en in de watten leggen van je huidige klanten.

Waarom heel veel tijd stoppen in netwerken? Als een steeds groter netwerk (dat ook nog eens heel lastig bij te houden is) niet leidt tot meer klanten? Maar als je het goed aanpakt je huidige klanten je meer omzet op kunnen leveren.

Waarom heel veel tijd stoppen in steeds maar posten op social media als je website (nota bene het eerste visitekaartje) totaal niet op orde is?

Waarom heel veel energie, tijd en geld steken in een mooi visitekaartje als je jouw klanten vooral via internet werft?

Waarom steeds het wiel uitvinden bij het verzenden van facturen (gedoe in Word of Excel) als je veel meer winst gaat halen uit het gebruiken van een goed facturatiesysteem?

 

Wat is nu mijn boodschap?
Kijk eens heel kritisch wat je doet IN en AAN je bedrijf en wat dat je eigenlijk nu oplevert.
Wat zou je kunnen schrappen en waar zou je juist meer tijd in moeten stoppen?

 

Hoe is dat voor jou? Wat ga jij doen om die 80/20 regel in jouw bedrijf toe te passen?

 

Meer lezen over productiviteit en timemanagement? Lees dan mijn andere blogs hierover.

 En heb je mijn gratis e-book al gedownload? Super handige tips om van zelfleiderschap naar leiderschap te gaan.

Wil je weten of mijn coachingsprogramma’s of trainingen voor jou geschikt zijn? Boek dan een gratis Slimmer-werken scan waarin we samen bespreken wat voor jou handig is.

 

 

read more
 

Gratis E-book

7 gouden timemanagement-tips
voor ondernemers

gratis e-book