Checklists. Nuffig & suffig of handig?

Productiviteit | 0 comments | by Martine Floor-Bron

Checklists. Klinkt muf, duf en suf. Of niet? 

Ons hoofd is niet gemaakt om te onthouden. Hoe meer je probeert te onthouden, hoe meer je vergeet. Dat mailtje dat je nog moest sturen. Dat artikel dat je nog wilde lezen. Die medewerker die nog op jouw antwoord wacht. Enne… al die losse eindjes poppen op de meest ongelegen momenten op: onder de douche, als je in bed ligt. Herkenbaar?

Reden te meer om een systeem te bedenken dat buiten je hoofd werkt 😉

Om te voorkomen dat je iedere keer voor terugkerende handelingen je hoofd weer moet raadplegen, zijn checklists super handig! Zeker als die terugkerende handelingen niet wekelijks terugkeren.

Zo heb ik bijvoorbeeld een checklist voor het versturen van deze nieuwsbrief. Van het verzamelen van beelden, tot het verzamelen van items voor de agenda, tot het checken van de links, het staat allemaal in mijn checklist Nieuwsbrief.

Hetzelfde voor mijn netwerklunch. Ook hier heb ik een checklist voor.

En als ik een training geef gebruik ik daar ook een checklist voor.

Het is handig om je checklists op te delen in voorbereidinguitvoering en achteraf. Dat zorgt ervoor dat je geen stappen vergeet. Bij een offerte versturen zou een van de onderdelen achteraf kunnen zijn: nabellen of je klant de offerte heeft ontvangen en of e.e.a. duidelijk is.

Handig hè?

Denk je nu, dat lijkt me handig en ik zou nog meer willen leren over timemanagement, schrijf je dan nu in voor mijn Powerworkshop Timemanagement

Ik heb 8 plaatsen beschikbaar, wie het eerst komt wie het eerst maalt. Schrijf je in door een mailtje te sturen aan Martine@mbee.nl

read more

Denk jij al in hokjes?

Leidinggeven & Leiderschap | 0 comments | by Martine Floor-Bron

In hokjes denken kan heel handig zijn! 

Het ziet er mooi uit, het is vaak erg gezellig, maar ik ben er niet zo’n voorstander van: kantoortuinen. Grote ruimtes met veel werkplekken.

Als er iéts is dat de productiviteit niet ten goede komt is het een kantoortuin. Ik wil het maar even gezegd hebben. Lawaai, moeite met concentreren, ergernissen, of gewoon té gezellig. Enne… heb je wel eens een kantoortuin betreden zónder dat alle hoofden jouw kant opdraaien?

Dus héb je nog mogelijkheden om de inrichting van jouw kantor anders aan te pakken, doen!

En lukt dit niet, dan heb ik hier een [aantal] niet-productieve voorbeelden met mogelijkheden om het anders te doen.

De Lawaaipapegaai
Die medewerker die altijd heel luidruchtig is aan de telefoon. Bij ieder grapje buldert van het lachen. Rondjes draait op zijn stoel. Ieder succesje en ergernisje luidkeels ventileert op de afdeling. Leuke vent, maar hij houdt iedereen voortdurend van het werk.
Mogelijke oplossingen:

  1. de mooiste oplossing: creëer een aparte ruimte (met aansluiting voor laptop of zet er een PC neer. Bordje “Niet Storen” op de deur.
    Agenda maken in Outlook voor deze ruimte, zodat medewerkers ‘m kunnen reserveren.
    Vragen of telefoongesprekken in díe ruimte gevoerd kunnen worden.
    Terugbelnotities (laten)maken en medewerkers daar zelf terug laten bellen.
  2. Geen mogelijkheid voor een aparte ruimte? Spreek dan met de betreffende medewerker af of hij telefoongesprekken op de gang kan voeren.
    Of misschien is een thuiswerkdag(deel) een optie?  Of stel je eigen kantoor ter beschikking als je toch op pad bent.

De bemoei-tante
Best mens hoor, maar bij ieder bilaatje tussen collega’s bemoeit deze dame zich ermee. Geeft gevraagd en ongevraagd tips aan iedereen.  Geeft commentaar op telefoongesprekken van anderen. Haar eigen werk lijdt er zwaar onder en dat van de andere collega’s ook.
Mogelijke oplossingen:

  1. Deze dame heeft bij uitstek concentratietijd nodig. Help haar om die te creëren. Spreek dagdelen af waarop ze apart kan zitten. In een aparte ruimte? In jouw kantoor als je er niet bent?
  2. Of misschien is een of twee dagdelen thuis werken een optie?

Het het-is-hier-ontzettend-gezellig team
Het is de droom van iedere ondernemer. Zo’n team waar geen gedoe is. Nauwelijks irritaties. Waar gelachen wordt en successen gevierd. De sfeer is méér dan uitstekend. Soms iets té uitstekend. Er wordt veel gekletst, gelachen en gekeet.
Mogelijke oplossingen:

  1. Spreek concentratietijd af. Bijvoorbeeld ’s ochtends tussen 9 en 11.  In deze blokken wordt niet gepraat, bij voorkeur niet gebeld. Mensen werken geconcentreerd aan hun klussen. Oordopjes in met je eigen muziek mág!
  2. Houd de lunchpauzes in ere. Laat mensen niet achter hun bureau doorwerken en hun lunch naar binnen werken, maar stimuleer samen eten.
    Een grote tafel in een ruimte (kantine? Keuken?) met een koelkast.
    Ik kom ook veel bij bedrijven waar de lunch door de werkgever verzorgd wordt: brood, beleg, melk en fruit. Hoeft niet de wereld te kosten, je stimuleert gezamenlijke maaltijden met social talks, je werkt aan de vitaliteit van je medewerkers  en je kunt daarna afspreken dat medewerkers meedenken en meewerken aan het verhogen van de productiviteit.
  3. Trouwens, dat gezellige team heeft misschien ook behoefte aan iets samen doen tijdens de lunchpauze of voor of na het werk. Is een picknicktafel buiten een optie? Een tafeltennistafel ergens? Mogelijkheden om te voetballen op de parkeerplaats?  Lijkt misschien overdreven, maar zo stimuleer je zo’n gezellig team op een andere manier én je draagt je steentje bij aan de vitaliteit van je medewerkers.

En ja, ik realiseer me dat deze oplossingen niet voor iedere functie haalbare kaart zijn.  En dat dit soms investeringen vergt.
Maar denk eens out of the box.
En bedenk je hoeveel geld niet-productiviteit eigenlijk kost….

Meer lezen over productiviteit en timemanagement? Lees dan mijn andere blogs hierover. 

Wil je zelf een ochtend aan de slag om meer overzicht, focus en structuur te krijgen? Meld je dan aan voor mijn eerstvolgende Power-workshop Timemanagement voor ondernemers.

En heb je mijn gratis ebook al gedownload? Timemanagement voor ondernemers helpt jou vast ook je tijd beter te structureren. 

read more

Delegeren kun je leren

Leidinggeven & Leiderschap | 0 comments | by Martine Floor-Bron

Delegeren kun je leren!

Ik heb inmiddels al heel wat timemanagement- en communicatietrainingen gegeven. Zowel aan professionals als aan ondernemers en leidinggevenden. En ik heb heel veel ondernemers en professionals geïnterviewd en hen gevraagd wat ze lastig vinden qua timemanagement.

En hoewel ik veel dezelfde uitdagingen tegenkom is er toch eentje die er voor mij uitspringt.

Professionals geven aan dat hun leidinggevende vaak een van de oorzaken is van hun timemanagement-issues.
– ze weten vaak niet wat er precies van ze verwacht wordt
– hun leidinggevende zit hen op de nek (hij vertrouwt me blijkbaar niet)
– hun leidinggevende delegeert iets en komt daar nooit meer op terug
– ze krijgen het werk pas op het allerlaatste moment gedelegeerd

En ondernemers/leidinggevenden zeggen hetzelfde, maar dan over hun medewerkers.
Ze kúnnen niets delegeren (of te weinig):
– omdat ze vinden dat ze het zelf het beste kunnen
– omdat ze bang zijn dat de medewerker het niet goed doet
– omdat ze zich schuldig voelen als ze “werk over de schutting gooien”
– omdat ze vinden dat ze het zelf veel sneller kunnen

Nu zijn ondernemers keien op hun vakgebied. Maar leidinggeven is écht een apart vak. Voor je het weet ben je alleen maar brandjes aan het blussen en kom je aan de groei en de ontwikkeling van je bedrijf niet toe.

Wat kun je nu al doen om klussen te delegeren?
– zorg dat je helder hebt wie wat moet doen
– zorg dat het resultaat van de te delegeren klus helder is (de stip op de horizon)
– investeer tijd in het begeleiden van je medewerkers. En ja, dat kost tijd, maar levert jou op den duur tijd op.

Meer tips? Dan is mijn Powerworkshop Timemanagement voor ondernemers in het MKB misschien iets voor je. Naast belangrijke timemanagement-tips geef ik ook tips hoe je werk kunt delegeren. Schrijf je in door een mailtje te sturen naar martine@mbee.nl

read more

Wat je als ondernemer kunt leren van mijn tandarts

Ondernemerschap | 0 comments | by Martine Floor-Bron

Nog niet zo lang geleden was ik bij mijn tandarts. Wortelkanaalbehandeling. Niet écht leuk. Ik ben helemaal geen held als het om mijn gebit gaat. Maar deze tandarts is echt een fijne.

En toen ik daar zo lag in die stoel bedacht ik me dat ondernemers veel van de werkwijze van mijn tandarts zouden kunnen leren.

Op tijd starten

Ik heb echt nog nooit langer moeten wachten dan een paar minuten. Dat was bij mijn vorige tandarts wel anders!  Er zitten ook nooit meer dan twee mensen te wachten in de wachtkamer.

De klus is zorgvuldig voorbereid

De assistente en een (naar ik aanneem tandarts in opleiding) hebben het werk al helemaal voorbereid: instrumenten liggen klaar, de verdoving ligt klaar. De tandarts zélf komt pas binnen als ik in de stoel lig, mijn slabbetje om heb 😉 en de verdoving heb gekregen.

De tandarts doet het specialistische werk

Logisch, hij is ongetwijfeld de best betaalde figuur in zijn praktijk. En misschien is dit ook wel wat hij het leukste vindt en gaat hij dus alleen voor de Happy Juice. Andere zaken laat hij over aan zijn werknemers. De rol- en taakverdeling is in ieder geval heel duidelijk. Als zijn klus erop zit, groet hij mij en loopt weg. De afwikkeling (polijsten, spoelen, vervolgafspraak maken) laat hij over aan de medewerkers.

Zorgvuldig te werk gaan

Doordat alles om zijn klus heen zorgvuldig is voorbereid, hoeft hij zich alleen maar te focussen op datgene wat nú nodig is.

Zeggen wat je doet en doen wat je zegt

Hoe geruststellend is het als je de klant meeneemt in wat je doet. Dat je steeds zegt wat je gaat doen, zodat de klant weet waar hij of zij aan toe is!

Terwijl hij aan het werk is coacht hij zijn medewerkers

Hij vertelt wat hij doet en licht dat toe aan de tandarts in opleiding.  Stuurt bij waar nodig en complimenteert de assistente (die een stagiaire blijkt) met haar proactief handelen. Zij heeft namelijk in de ruimte ernaast al alles klaar gezet voor de volgende afspraak.

Follow-up

Natuurlijk volgt de factuur snel 😉 Maar ik krijg ook een overzicht mee met mogelijke klachten die kunnen ontstaan na de wortelkanaalbehandeling met daarbij behorende oplossingen.  En ik sta buiten met een vervolgafspraak in the pocket.

Wat kun jij hiervan leren?

Zou jij – net als bij mijn tandarts – wel wat gestructureerder willen werken?
Dan wordt het tijd dat we eens samen om tafel gaan zitten 😉 Tijdens mijn Powerworkshop Timemanagement op 25 augustus a.s. bijvoorbeeld.  In twee-en-een-half uur werken we aan een systeem waardoor je weer overzicht en structuur krijgt. Geen theoretisch gedoe, maar praktisch, zodat je het gelijk kunt toepassen in je werk. Schrijf je nu in door een mailtje te sturen naar martine@mbee.nl Welkom!

read more

Mijn deur staat altijd open!

Goed werkgeverschap | 0 comments | by Martine Floor-Bron

Mijn deur staat altijd open - timemanagement Als ondernemer wil je er zijn. Voor je klanten, je leveranciers, je medewerkers. En dus mogen ze je altijd bellen, mailen ze erop los en lopen ze (te pas en te onpas) bij je binnen. En jij vindt dat prima, toch? Een opendeurenbeleid, is dat niet het ultieme?
Nou eh… niet dus. Want hoe productief ben jij als je ieder moment gebeld of gemaild wordt? What’s app berichten ontvangt die DIRECT antwoord vereisen? Als je medewekers voor iedere eh… zucht bij je binnenlopen? Dan kom je toch helemaal nergens meer aan toe? En zit je avond aan avond op kantoor of sluit je je thuis op of af om zaken af te maken. Schiet lekker op hè, zo’n opendeurenbeleid 😉

Wel eens van zelfredzaamheid gehoord?

Voor mij is het het hoogste goed.

  • Als moeder. Ik bewijs mijn kinderen een dienst door ze zo zelfredzaam mogelijk op te voeden. Dus investeer ik tijd en energie in ze zélf van het ene naar het andere dorp naar school te laten fietsen.  Dus kunnen mijn dochters van 11 en 13 zelf prima een maaltijd voor ons allemaal bereiden (en ze vinden het nog leuk ook).
  • Als partner. Ieder heeft z’n eigen taken. En als mijn partner een taak van mij overneemt en dat op zijn eigen manier doet accepteer ik dat.
  • Als mantelzorger. Hoe langer mijn schoonvader (van 88 die naast ons woont) zélf zijn zaakjes kan regelen, hoe meer hij gestimuleerd wordt om actief te blijven. Daarnaast lever ik een belangrijke bijdrage aan zijn waardigheid als hij zelf de regie houdt.
  • Als trainer en coach. Je krijgt van mij méér dan 100% bij iedere training of coachingssessie. Daartoe investeer ik veel in mezelf en zorg goed voor mijzelf.  Wat jij als deelnemer aan mijn training of als coachee besluit ermee te gaan doen is geheel aan jou – al hoop ik dat je er alles uithaalt natuurlijk 😉

 

Wat heeft dat te maken met jou als ondernemer?

Jij bewijst jezelf én je medewerkers een dienst door je medewerkers meer zelfredzaam te laten worden. Dat betekent niet dat je ze in het diepe moet gooien of dat je lukraak werkzaamheden over de schutting moet werpen. Je zult ze moeten begeleiden en coachen. En ja, dat kost tijd. Maar op termijn levert je dit tijd en energie op.

Waarom zelfredzaamheid stimuleren?

  • Je houdt zelf tijd over voor de écht belangrijke zaken in je ondernemerschap: klanten en klussen binnenhalen, grote lijnen uitzetten, je bedrijfsstrategie uitzetten, werken aan de groei van je bedrijf, noem maar op.
  • Je doet een beroep op de kennis, kunde en creativiteit van je medewerkers. En dus neem je hem of haar serieus. Jouw medewerkers kunnen groeien in hun functie en zichzelf ontwikkelen.

 

Hoe stimuleer je zelfredzaamheid?

  • Door tijd te steken in het overdragen van werkzaamheden. Liefst mondeling. Laat je medewerker aan het einde van het gesprek jullie gesprek samenvatten. Zo heb jij de check dat hij of zij het goed begrepen heeft en de medewerker onthoudt het besprokene beter. Twee vliegen in één klap!
  • Door te werken met checklists. Ik ben er fan van. Checklist maken, voor terugkerende klussen steeds opnieuw gebruiken. Afvinken en klaar! Handig voor jou, voor je medewerkers en voor eventuele nieuwelingen of stagiaires.
  • Stimuleer je mensen zélf na te denken. Als ze je een vraag stellen, stel jij een tegenvraag, bijvoorbeeld “wat zou jij doen als oplossing?”. Ga op je handen zitten en neem het niet over!

 

En voor jou? De oplossing: Investeer in jezelf!

In timemanagement- en communicatievaardigheden. Maak een start met het werken aan jezelf en schrijf je in voor mijn Powerworkshop Timemanagement voor MKB-ondernemers.In twee-en-een-half uur leer ik je de juiste prioriteiten stellen, hoe je op een effectieve manier met je mail omgaat én geef ik je tips om beter leiding te geven. Geen eindeloze theorie, maar actie! Mijn motto: learn & go! Na deze workshop kun je direct met het geleerde aan de slag. Gun jezelf deze ochtend en schrijf je nu in. Wacht niet tot je écht op het randje loopt. Je bent het waard!

Wat je ook kunt doen:

  • Mijn blogs over timemanagement, leiderschap en communicatie lezen.
  • Een individuele workshop/training/coachingssessie boeken om intensief met een onderwerp aan de gang te gaan of te sparren over timemanagement, delegeren, werkprocessen optimaliseren of je te laten helpen met prioriteren en delegeren
  • Of écht te kiezen voor en te investeren in jezelf door je in te schrijven voor een Ondernemerscoachingstraject waar we samen aan de slag gaan met timemanagement, leiderschap en communicatie.
read more

Mijn stelling: goede marketing hoort bij goed timemanagement

Ondernemerschap | 0 comments | by Martine Floor-Bron

In mijn ondernemerscoaching krijg je echt niet alleen tips & trucs voor timemanagement. Nee, het gaat veel verder. Je moet behoorlijk in de spiegel kijken, we nemen ineffectieve gewoontes onder de loup en we kijken naar je werkprocessen, je marketing, je klanten en hoe je met je medewerkers communiceert.

Timemanagement gaat namelijk over de juiste dingen doen en die juist doen. Ik noem het niet voor niets Slimmer werken! Nadenkertje he?

Wat ik zie is dat veel ondernemers hun marketing niet handig aanpakken. Hebben ze een Facebook-pagina, zetten ze er maar heel af en toe iets op. Terwijl het bereik van je bericht met een beetje geluk 11% is van je volgers van je pagina. Nee, dat schiet op!

Hetzelfde geldt voor LinkedIn: een enorme kaartenbak met connecties, maar die connecties nooit laten weten waar je mee bezig bent. En wat denk je van die beurs waar een vermogen voor geïnvesteerd is? Leads worden niet opgevolgd. Tijdgebrek. Tja….

Maar dan komt de klad erin. Ondernemerschap is toch vaak hollen of stilstaan. Dus dan lopen de opdrachten terug. Maar ja, de ondernemer heeft wel links en rechts wat monden te voeden (lees: medewerkers). Dus wordt er hap-snap aan marketing gedaan. Ineens wordt twee keer in een week berichten geplaatst. Ik denk dan: “opdrachten nodig zeker”. En als ik het denk denken je connecties het ook. Dan werkt je marketing dus tegen je. Want berichtjes waar de wanhoop vanaf straalt (actietje hier, actietje daar) werken niet.

Wat jij nodig hebt is een systeem waarmee je op een consistente manier communiceert. Zodat marketing vóór je gaat werken en niet tegen je.

En ook dit maakt dus onderdeel uit van mijn ondernemerscoaching. Ik liep er al even mee rond. Past dit er wel tussen? Ik vind dus van wel. Omdat ik het steeds opnieuw tegen kom bij mijn klanten. Omdat het voor mij ook een vorm is van Slimmer werken. En daar ben ik fan van, dat heb je vast wel gemerkt 😉

En ik heb het gewoon gedaan. Omdat ik ook behoorlijk kennis heb van (online marketing) heb ik het in mijn ondernemerscoaching geïntegreerd. Omdat ik heb gemerkt dat marketing op een goede manier uitvoeren óók dit een onderdeel is waar ondernemers te weinig tijd voor vrijmaken. Omdat ze brandjes aan het blussen zijn. Omdat ze van hot naar her rennen.

Omdat dit voor mij hoort bij Timemanagement: de juiste dingen op de juiste manier doen.

 

Is ondernemerscoaching een brug te ver en wil je eerst eens een ochtend aan de slag met Timemanagement? Dan is mijn Powerworkshop timemanagement misschien iets voor je. In twee-en-een-half uur gaan we aan de slag met een groep ondernemers om meer focus & structuur aan te brengen. Geen theoretisch gedoe, maar praktisch. Je kunt er direct mee aan de slag. Ik ben fan van learn & go 😉

 

 

read more

De 80/20 regel (Pareto-principe) in timemanagement

Persoonlijk leiderschap | 0 comments | by Martine Floor-Bron

timemanagement paretoIn 1906 bedacht Vilfredo Pareto de economische regel dat 80% van de uitkomsten wordt verklaard door 20% van de oorzaken. Dat is natuurlijk een versimpeling van de werkelijkheid. Maar er zit absoluut een kern van waarheid in!

Als je deze regel naar timemanagement vertaalt dan komt 80% van je resultaten uit 20% van je effectieve inspanningen.

Ik geef je hieronder even wat eye openers in de vorm van kritische vragen.

 

Waarom heel veel tijd stoppen in het werven van steeds nieuwe klanten als 20% van je huidige klanten leidt tot 80% van je omzet? Dan kun je misschien meer tijd steken in het onderhouden en in de watten leggen van je huidige klanten.

Waarom heel veel tijd stoppen in netwerken? Als een steeds groter netwerk (dat ook nog eens heel lastig bij te houden is) niet leidt tot meer klanten? Maar als je het goed aanpakt je huidige klanten je meer omzet op kunnen leveren.

Waarom heel veel tijd stoppen in steeds maar posten op social media als je website (nota bene het eerste visitekaartje) totaal niet op orde is?

Waarom heel veel energie, tijd en geld steken in een mooi visitekaartje als je jouw klanten vooral via internet werft?

Waarom steeds het wiel uitvinden bij het verzenden van facturen (gedoe in Word of Excel) als je veel meer winst gaat halen uit het gebruiken van een goed facturatiesysteem?

 

Wat is nu mijn boodschap?
Kijk eens heel kritisch wat je doet IN en AAN je bedrijf en wat dat je eigenlijk nu oplevert.
Wat zou je kunnen schrappen en waar zou je juist meer tijd in moeten stoppen?

 

Hoe is dat voor jou? Wat ga jij doen om die 80/20 regel in jouw bedrijf toe te passen?

 

Meer lezen over productiviteit en timemanagement? Lees dan mijn andere blogs hierover.

 En heb je mijn gratis e-book al gedownload? Super handige tips om van zelfleiderschap naar leiderschap te gaan.

Wil je weten of mijn coachingsprogramma’s of trainingen voor jou geschikt zijn? Boek dan een gratis Slimmer-werken scan waarin we samen bespreken wat voor jou handig is.

 

 

read more

6 Stoorzenders die ervoor zorgen dat je je taken niet afkrijgt

Persoonlijk leiderschap | 0 comments | by Martine Floor-Bron

Herken je dat?

Je start de dag vol energie en met een lange to do lijst.

Aan het einde van de dag heb je een superdrukke dag achter de rug en is je to do lijst nog net zo lang.

Ik geef je 6 redenen waarom dat zo zou kunnen zijn met bijbehorende oplossingen.

 

Waarom je je taken op je to do lijst niet afkrijgt.

 

Reden 1. Je taak is te groot

Je taak is zó enorm groot dat je er gewoon nooit aan begint. Bijvoorbeeld: nieuwe website. Een nieuwe website is een project met allerlei sub-taken. Díe taken horen op je to do lijst.

 

Reden 2. Je hebt je taak niet handig omschreven

Maak je taakomschrijving concreet. Zet een werkwoord in je taakomschrijving. Bijvoorbeeld: illustraties opzoeken voor verkooppresentatie Jansen Interieurbouw.

 

Reden 3. Je hebt teveel afleiding om je heen

Ik zie veel mensen ’s ochtends een enorme bak met zooi op hun bureau zetten (als die er al niet ligt) en die bak ’s avonds weer in de kast zetten. Pak alleen datgene wat je nodig hebt voor de taak die je nú gaat doen. Houd je bureau leeg!

 

Reden 4. Je bent omringd door piepjes en ploinkjes

Door je mail, whatsapp , sms, noem maar op. Zet alle bijgeluiden uit zolang je met die ene taak bezig bent.

 

Reden 5. Je wordt voortdurend gestoord door je telefoon

Niemand is de hele dag bereikbaar. Zet je telefoon op voicemail, schakel ‘m door naar een collega of telefoonservice zodat je ongestoord aan je taak kunt werken.

 

Reden 6. Je wordt voortdurend gestoord door collega’s

Voed ze op! Laat ze weten dat je nu aan een taak aan het werk bent en spreek af wanneer je weer bereikbaar bent.

 

Meer lezen over productiviteit en timemanagement? Lees dan mijn andere blogs hierover.

 En heb je mijn gratis ebook al gedownload? Super handige tips om van zelfleiderschap naar leiderschap te gaan.

 Wil je weten of mijn coachingsprogramma’s of trainingen voor jou geschikt zijn? Boek dan een gratis Slimmer-werken scan waarin we samen bespreken wat voor jou handig is.

 

read more

In hokjes denken kan heel handig zijn! Blog over productiviteit.

Goed werkgeverschap | 0 comments | by Martine Floor-Bron

Het ziet er mooi uit, het is vaak erg gezellig, maar ik ben er niet zo’n voorstander van: kantoortuinen. Grote ruimtes met veel werkplekken.

Als er iéts is dat de productiviteit niet ten goede komt is het een kantoortuin. Ik wil het maar even gezegd hebben. Lawaai, moeite met concentreren, ergernissen, of gewoon té gezellig. Enne… heb je wel eens een kantoortuin betreden zónder dat alle hoofden jouw kant opdraaien?

Dus héb je nog mogelijkheden om de inrichting van jouw kantor anders aan te pakken, doen!

En lukt dit niet, dan heb ik hier drie niet-productieve voorbeelden met mogelijkheden om het anders te doen.

 

De Lawaaipapegaai

Die medewerker die altijd heel luidruchtig is aan de telefoon. Bij ieder grapje buldert van het lachen. Rondjes draait op zijn stoel. Ieder succesje en ergernisje luidkeels ventileert op de afdeling. Leuke vent, maar hij houdt iedereen voortdurend van het werk.

Mogelijke oplossingen:

  1. de mooiste oplossing: creëer een aparte ruimte (met aansluiting voor laptop of zet er een PC neer. Bordje “Niet Storen” op de deur.
    Agenda maken in Outlook voor deze ruimte, zodat medewerkers ‘m kunnen reserveren.
    Vragen of telefoongesprekken in díe ruimte gevoerd kunnen worden.
    Terugbelnotities (laten)maken en medewerkers daar zelf terug laten bellen.
  2. Geen mogelijkheid voor een aparte ruimte? Spreek dan met de betreffende medewerker af of hij telefoongesprekken op de gang kan voeren.
    Of misschien is een thuiswerkdag(deel) een optie? Of stel je eigen kantoor ter beschikking als je toch op pad bent.

 

De bemoei-tante

Best mens hoor, maar bij ieder bilaatje tussen collega’s bemoeit deze dame zich ermee. Geeft gevraagd en ongevraagd tips aan iedereen. Geeft commentaar op telefoongesprekken van anderen. Haar eigen werk lijdt er zwaar onder en dat van de andere collega’s ook.
Mogelijke oplossingen:

  1. Deze dame heeft bij uitstek concentratietijd nodig. Help haar om die te creëren. Spreek dagdelen af waarop ze apart kan zitten. In een aparte ruimte? In jouw kantoor als je er niet bent?
  2. Of misschien is een of twee dagdelen thuis werken een optie?

 

Het het-is-hier-ontzettend-gezellig team

Het is de droom van iedere ondernemer. Zo’n team waar geen gedoe is. Nauwelijks irritaties. Waar gelachen wordt en successen gevierd. De sfeer is méér dan uitstekend. Soms iets té uitstekend. Er wordt veel gekletst, gelachen en gekeet.

Mogelijke oplossingen:

  1. Spreek concentratietijd af. Bijvoorbeeld ’s ochtends tussen 9 en 11. In deze blokken wordt niet gepraat, bij voorkeur niet gebeld. Mensen werken geconcentreerd aan hun klussen. Oordopjes in met je eigen muziek mág!
  2. Houd de lunchpauzes in ere. Laat mensen niet achter hun bureau doorwerken en hun lunch naar binnen werken, maar stimuleer samen eten.
    Een grote tafel in een ruimte (kantine? Keuken?) met een koelkast.
    Ik kom ook veel bij bedrijven waar de lunch door de werkgever verzorgd wordt: brood, beleg, melk en fruit. Hoeft niet de wereld te kosten, je stimuleert gezamenlijke maaltijden met social talks, je werkt aan de vitaliteit van je medewerkers en je kunt daarna afspreken dat medewerkers meedenken en meewerken aan het verhogen van de productiviteit.
  3. Trouwens, dat gezellige team heeft misschien ook behoefte aan iets samen doen tijdens de lunchpauze of voor of na het werk. Is een picknicktafel buiten een optie? Een tafeltennistafel ergens? Mogelijkheden om te voetballen op de parkeerplaats? Lijkt misschien overdreven, maar zo stimuleer je zo’n gezellig team op een andere manier én je draagt je steentje bij aan de vitaliteit van je medewerkers.

 

En ja, ik realiseer me dat deze oplossingen niet voor iedere functie haalbare kaart zijn. En dat dit soms investeringen vergt. Maar denk eens out of the box.

En bedenk je hoeveel geld niet-productiviteit eigenlijk kost….

 

Meer lezen over productiviteit en timemanagement? Lees dan mijn andere blogs hierover.

 En heb je mijn gratis ebook al gedownload? Super handige tips om van zelfleiderschap naar leiderschap te gaan.

 Wil je weten of mijn coachingsprogramma’s of trainingen voor jou geschikt zijn? Boek dan een gratis Slimmer-werken scan waarin we samen bespreken wat voor jou handig is.

  

PS: waar hij staat kun je ook “zij” lezen en andersom 😉

read more

Meer overzicht? Gebruik je mail goed!

Hoe doe ik? | 0 comments | by Martine Floor-Bron

In de serie Timemanagementtips voor ondernemers: Tools voor meer overzicht vind je hier deel 2: je mail.

In mijn vorige blog heb ik je verteld hoe je meer overzicht krijgt met behulp van je agenda. In dit blog laat ik je zien hoe je meer overzicht in je mail kunt krijgen.

Hoe zorg je voor overzicht in je mail?

Stap 1. Reduceer je hoeveelheid mapjes in je inbox

Hoeveel mapjes heb jij aangemaakt in je mail? Veel? Lastig he? Denk je een mailtje naar het goede mapje te hebben gesleept, heb je nét iets te vroeg losgelaten. En waar is ie nu dan?

Outlook heeft een fantastische zoekfunctie. Al die mapjes heb je helemaal niet nodig! Als je met deze mapjes gaat werken, kom je een heel eind.

ACTIE
Hierin staan mailtjes waar je nog iets mee moet.

LEZEN
Hierin staan alleen mailtjes die je wilt lezen. Je hoeft er verder niets mee! Denk aan nieuwsbrieven, mails met branche- of productinformatie etc. TIP: plan wekelijks tijd in om te lezen zodat je iedere week start met een leeg mapje.

KORT ARCHIEF
Alle mailtjes die je wilt bewaren van dit jaar.

LANG ARCHIEF
Alle mailtjes die je wilt bewaren van vorig jaar en ouder.

LATER/MISSCHIEN
Voor mails met briljante ideeën waar je ooit nog iets mee wil doen.

WACHTEN OP
Het mapje dat je heel erg gaat helpen! Hierin bewaar je mails met verzoeken die je aan mensen hebt gedaan, bestellingen, vragen die je hebt gesteld, kortom, alles waar je nog een antwoord (of een levering) op verwacht. Een keer per week check je dit mapje. Desgewenst stuur je een herinnering, of je belt even. Zo krijg je overzicht!

Stap 2. Wees kritisch met het versturen van mail

Veel mail versturen zorgt ook voor veel mail ontvangen. Denk bij ieder mailtje na: moet dit wel via mail? Soms is een telefoontje handiger. Of samen met iemand in een gedeeld document werken (bijvoorbeeld in Google Docs of Dropbox). Of is een appje met een bevestiging voldoende.

Stap 3. Welke informatie heb je écht nodig?

Ondernemen is jezelf blijven ontwikkelen. Informatie die vroeger handig voor je was lees je nu misschien niet eens meer. Bekijk je mails eens goed. Kun je je uitschrijven voor nieuwsbrieven? Of ontvang je cc’s over projecten waar je niets (meer) mee doet? Probeer je inbox “schoon” te houden, dat scheelt.

Stap 4. Laat mails alvast in het goede mapje terechtkomen

Stel regels in om bijvoorbeeld nieuwsbrieven in het mapje LEZEN terecht te laten komen.

Stap 5. Maak gebruik van sneltoetsen

Outlook kent heel veel handige sneltoetsen. In mijn volgende blog vind je een handig overzicht hiervan..

Stap 6. Je prullenbak is je beste vriend

Gooi zoveel mogelijk weg! Aanbiedingen, reclame, afspraakbevestigingen van afspraken die allang geweest zijn, oude nieuwsbrieven. Wil je mails bewaren omdat je er nog iets mee wilt doen? Dan horen ze in de map ACTIE of LATER/MISSCHIEN. Of zet het op je takenlijst.

Nog wat extra tips:

  • Sla bijlagen in mails zoveel mogelijk gelijk op. Dan kun je het bijbehorende mailtje weggooien.
  • Moet je echt alles archiveren? Wat gebeurt er als je mailtjes weggooit? Vaak niets 😉 Gewoon wegmikken. Ruimt lekker op.

Meer hulp nodig? Stuur me dan een mailtje voor het inplannen van een gratis Skype-gesprek van 20 minuten. Dan kun je me je brandende vragen stellen en ik geef je tips om verder te kunnen.

Mail je prullenbak is je beste vriend

Je prullenbak is je beste vriend

read more
 

Gratis E-book

7 gouden timemanagement-tips
voor ondernemers

gratis e-book