Wat is professional organizing nou eigenlijk precies?

Professional Organizing | 0 comments | by Martine Floor-Bron

“Professional Organizing. Klinkt goed, maar wat doe je dan eigenlijk? Huizen opruimen?” Het is een vraag die ik regelmatig krijg. Nu zijn er zeker collega’s die zich met succes daarmee bezighouden, maar dat is niet wat ik doe.

Ik richt me op ondernemers en professionals bij bedrijven en organisaties die het overzicht even kwijt en met meer focus willen werken.

Natuurlijk geef ik tips & trucs om werk handiger te organiseren, de mailbox de baas te worden, timemanagement met succes toe te passen. Maar het gaat verder dan dat.
We gaan actief aan de slag op de werkplek met vragen als:

  • Wat heeft het ineffectieve gedrag veroorzaakt?
  • Hoe kun je nieuwe gewoontes aanleren?
  • En hoe zorg je ervoor dat die gewoontes blijvend zijn?
  • Zijn je rollen, taken en bevoegdheden helder en wat is je invloed daarop?
  • Hoe communiceer je binnen je bedrijf en is dat effectief?
  • Hoe effectief geef je leiding of delegeer je?
  • Hoe ga je om met interrupties?

Iedere keer is weer anders, en dat maakt dit werk zo ontzettend leuk. Het is altijd maatwerk! De ene keer ligt het zwaartepunt op uitstelgedrag, en een andere keer houd ik een ondernemer een spiegel voor als ik de planning van de werkweek met hem doorneem. En weer een andere keer ga ik met een medewerker aan de slag met een thema als assertiviteit. Soms is een sessie voldoende, meestal meerdere sessies. Dat laatste is het meest effectief. Met het geleerde aan de slag kunnen om daar een volgende sessie op terug te kunnen maken werkt heel goed.

Het resultaat is altijd positief: mensen hebben hun werkplezier (terug-)gevonden en laat dat nu mijn missie zijn! 

 

read more

Hoe verlaag je de productiviteit van je medewerkers? 5 effectieve manieren

Goed werkgeverschap | 0 comments | by Martine Floor-Bron

Tja. Je zou denken dat je als bedrijf, organisatie of instelling alles in het werk stelt om een fijn werkklimaat voor je medewerkers te verzorgen. Dat verhoogt de productiviteit namelijk enorm. En toch kom ik het tegenovergestelde in toenemende mate tegen. Een opsomming van productiviteitsverlagende acties:

1: Ga reorganiseren en blijf dat ook een paar jaar doen
Bijzonder effectief! Zet vooral banen op de tocht. De steeds weer terugkerende onzekerheid bij medewerkers zorgen ervoor dat ze als een konijntje in de koplampen blijven zitten, volkomen murw.

2: Zorg voor zoveel mogelijk onduidelijke rollen binnen de organisatie
Ook een fijne. Medewerkers weten niet precies wat ze moeten doen. Gevolg: werk wordt dubbel gedaan, wordt niet gedaan of door een onbevoegde gedaan.

3: Zorg voor zoveel mogelijk onduidelijke of zeer ingewikkelde werkprocessen
Een fantastische! Vooral niet de klant centraal stellen maar de processen. Medewerkers zijn er zo druk mee dat de core business compleet uit het oog raakt.

4: Werp zoveel mogelijk nieuwe projecten de organisatie in
Vooral effectief midden in reorganisaties. Of als de werkdruk al belachelijk hoog is. Werkt vooral goed bij projecten die een onduidelijke einde behoeven.

5: Voer de druk op je medewerkers tot het maximale op
Laat iedereen zich zo snel mogelijk certificeren (lekker hard studeren in korte tijd). Werkt ook bijzonder goed tijdens reorganisaties. Heb je je certificering binnen, kun je daarmee gelijk een nieuwe baan zoeken.

Herken je jouw organisatie (te) goed in bovengenoemde tips? Dan maak ik heel graag een afspraak met je!

read more
 

Gratis E-book

7 gouden timemanagement-tips
voor ondernemers

gratis e-book