Dan schakel ik toch gewoon hulp in?

Goed werkgeverschap, Leidinggeven & Leiderschap, Timemanagement | 0 comments | by Martine Floor-Bron

Je bedrijf loopt lekker. Sterker nog, het groeit tegen de klippen op. Je raakt het overzicht een beetje kwijt en je besluit hulp te zoeken. Een nieuwe medewerker die jou werk uit handen kan nemen. Zodat jij je kunt focussen op belangrijke zaken zoals de groei van je bedrijf. En dan is die nieuwe medewerker er, en dan valt het een beetje tegen. Je hebt het nog steeds druk.

Waarom werkt het niet? Ik geef je vier verschillende opties en daarbij behorende redenen.

 

Nieuwe medewerker

Realiseer je dat die nieuwe medewerker minstens een maand of vier (en vaak nog langer) ingewerkt moet worden. Jij dacht misschien dat een nieuwe medewerker jouw problemen ging oplossen, maar daar gaat dus wel werk aan vooraf. Ik ben nog nooit een nieuwe medewerker ergens tegengekomen die direct wist wat hij of zij moet doen.
Een nieuwe medewerker is geen nieuwe jas hè? Die moet bijgepraat, ingewerkt en begeleid worden. Die moet jullie bedrijfscultuur, jullie branche, jullie klanten gaan snappen. Ik zie nog té vaak dat iemand gewoon in het diepe gegooid wordt. Je doet jezelf te kort én je medewerker.

Je partner in het bedrijf

Je hebt als nieuwe medewerker je partner aangenomen. Áls ze al betaald wordt, en ik zeg áls, laat je haar schoonmaken in het bedrijf. Want dat moet zeker gebeuren. Nee, dát is leiderschapstechnisch lekker handig zeg!  Wat voor signaal geef je af als de vrouw-van-de-baas de urinespetters van jouw medewerkers uit de wc kan poetsen?
Geef haar een volwaardige baan op kantoor en betaal haar salaris. Komt jullie gelijkwaardigheid ook ten goede.

Zaterdaghulp

Je neemt een zaterdaghulpje aan. Of een vakantiekracht. Een scholier in ieder geval. Een puber. Die kan mooi auto’s wassen, vegen, opruimen, gras maaien. Weet ik veel. Je legt uit wat de bedoeling is en dan ben je heel verbaasd als het er niet zo uitziet als dat je gedacht had. Ja hallo? Wat dacht je dan? Het is een puber! Die kunnen amper plannen, leven met de minuut (eigenlijk hebben ze mindfulness uitgevonden bedenk ik nu 😉  ) en hebben nooit geleerd zelfstandig te werken. Die moet je begeleiden. En ja, dat kost tijd.

Stagiair

Je neemt een stagiair aan. Geen risico, kost bijna niets.
Briljant idee! Alleen…. zo’n stagiaire of het nou een mbo’er of een hbo’er is, heeft dus geen of nauwelijks werkervaring. Dus hem of haar zelfstandig aan het werk zetten wordt dan wel een dingetje. En stagiair heeft intensieve aansturing en begeleiding nodig. Doelstellingen in hapklare brokjes. En hulp hulp hulp.
Mijn mening? Een stagiair neem je aan als je er in wilt investeren en niet omdat hij of zij je wat moet opleveren. Enne… om hem er nog wat steviger in te gooien: een stagiair zien of behandelen als een volwaardige medewerker vind ik ronduit onmenselijk.

Heb jij je timemanagement-problemen op één van bovenstaande manieren proberen op te lossen en ben je erachter dat dat niet werkt? Dan heb je vast al méér geprobeerd dat niet werkt.

Dan wordt het tijd dat we een bak koffie drinken en gaan kijken wat jij nodig hebt om wél door te groeien met je bedrijf. Ondernemerscoaching en –training is mijn vak.

Zoek je iemand die met je meepraat? Die jouw problemen voor je op gaat lossen? Dan moet je mij niet hebben.

Zoek je een ondernemerscoach die jou een spiegel voorhoudt, je helpt korte metten te maken met ineffectieve patronen en werkwijzen en je regelmatig een (liefdevolle) schop onder je bevallige derrière geeft? Die je uit je comfortzone trekt om je te helpen groeien?

Maak dan een afspraak door me een mail te sturen: martine@mbee.nl

Blijf je tobben of ga je nu gewoon aan het roer staan en écht je koers bepalen?

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Gratis E-book

7 gouden timemanagement-tips
voor ondernemers

gratis e-book