Vijf belangrijke succesfactoren voor goed timemanagement

Ondernemerschap, Persoonlijk leiderschap, Timemanagement | 0 comments | by Martine Floor-Bron

Martine Floor-Bron - MBee Professional OrganizingTimemanagement is belangrijk als je uit de waan van de dag wilt en meer overzicht wilt. Als je liever proactief dan reactief wilt werken, dan is het zaak te werken aan deze vijf succesfactoren.

Succesfactor 1: Plannen maken en organiseren
Bepaal jij je agenda of doen anderen dat? Als je niet weet waaraan je moet werken, heeft werken eigenlijk helemaal geen zin 😉 Plannen maken is dus best belangrijk: waar staat jouw stip op de horizon? Aan welke doelen wil je werken de komende tijd? Moet er nog iets links of rechts bijgespijkerd worden? En welke klanten wil je met welke producten of diensten gaan bedienen? Plannen maken is één, maar je zult ook moeten organiseren dat je die plannen gerealiseerd krijgt. Dat betekent tijd inplannen in je agenda om te werken aan die plannen. Anders kom je nooit uit de waan van de dag en blijven anderen jouw agenda bepalen.

Succesfactor 2: De baas worden (en blijven) over je email
Omdat veel werk toch binnenkomt via de mail is goed emailmanagement een must. Is jouw inbox wel eens leeg? Of gebruik je je inbox als takenlijst?

Succesfactor 3: Een sluitend systeem maken: zorg dat je overzicht hebt
Een goed systeem bestaat uit een agenda (met daarin ruimte voor onverwachte zaken), een takenlijst of -systeem (taken van Outlook is bijzonder geschikt, maar je kunt ook denken aan apps/programma’s als Wunderlist of Trello. Als je maar gemakkelijk kunt switchen tussen mail/taken/agenda.

Succesfactor 4: Wekelijks onderhoud
Plan wekelijks (vrijdag eind van de middag werk prima) tijd in om terug te kijken naar de afgelopen week: zijn er nog losse eindjes, zaken die op je to-do list moeten komen te staan? Is je inbox leeg? En plan tijd in om vooruit te kijken: wat moet er worden voorbereid, hoe ziet je agenda eruit, kun je al een bel-lijstje maken? Ruim je bureau op en leg de dossiers/papieren vast klaar waar je maandag als eerste mee aan de slag wilt.

Succesfactor 5: Energiemanagement
Kom je fris en fruitig op je werk? Laat dan vooral je emailprogramma dicht en start met een klus waarvoor je concentratie nodig hebt. Werk daar alvast een uur aan. Wedden dat je een heel eind gekomen bent? Een goede start van de dag! Zorg verder op de dag voor pauzes (ja, ook als je het heel druk hebt), vergeet je lunchpauze niet! Loop af en toe een rondje en doe wat rek- en strekoefeningen achter je bureau. Als je goed voor jezelf zorgt, blijf je productief.

Wat is een belangrijke succesfactor voor goed timemanagement voor jou?

PS: Nu zijn tips natuurlijk zeer inspirerend 😉 . Maar misschien heb je méér nodig dan tips. Een training bijvoorbeeld. Of wil je liever persoonlijk gecoacht worden. Kan allemaal! Je kunt ook  de gratis slimmer werken scan bij me aanvragen.

Heb je mijn ebook al gedownload? Handige tips en nog gratis ook.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>