Wat je als ondernemer kunt leren van mijn tandarts

Ondernemerschap, Timemanagement | 0 comments | by Martine Floor-Bron

Nog niet zo lang geleden was ik bij mijn tandarts. Wortelkanaalbehandeling. Niet écht leuk. Ik ben helemaal geen held als het om mijn gebit gaat. Maar deze tandarts is echt een fijne.

En toen ik daar zo lag in die stoel bedacht ik me dat ondernemers veel van de werkwijze van mijn tandarts zouden kunnen leren.

Op tijd starten

Ik heb echt nog nooit langer moeten wachten dan een paar minuten. Dat was bij mijn vorige tandarts wel anders!  Er zitten ook nooit meer dan twee mensen te wachten in de wachtkamer.

De klus is zorgvuldig voorbereid

De assistente en een (naar ik aanneem tandarts in opleiding) hebben het werk al helemaal voorbereid: instrumenten liggen klaar, de verdoving ligt klaar. De tandarts zélf komt pas binnen als ik in de stoel lig, mijn slabbetje om heb 😉 en de verdoving heb gekregen.

De tandarts doet het specialistische werk

Logisch, hij is ongetwijfeld de best betaalde figuur in zijn praktijk. En misschien is dit ook wel wat hij het leukste vindt en gaat hij dus alleen voor de Happy Juice. Andere zaken laat hij over aan zijn werknemers. De rol- en taakverdeling is in ieder geval heel duidelijk. Als zijn klus erop zit, groet hij mij en loopt weg. De afwikkeling (polijsten, spoelen, vervolgafspraak maken) laat hij over aan de medewerkers.

Zorgvuldig te werk gaan

Doordat alles om zijn klus heen zorgvuldig is voorbereid, hoeft hij zich alleen maar te focussen op datgene wat nú nodig is.

Zeggen wat je doet en doen wat je zegt

Hoe geruststellend is het als je de klant meeneemt in wat je doet. Dat je steeds zegt wat je gaat doen, zodat de klant weet waar hij of zij aan toe is!

Terwijl hij aan het werk is coacht hij zijn medewerkers

Hij vertelt wat hij doet en licht dat toe aan de tandarts in opleiding.  Stuurt bij waar nodig en complimenteert de assistente (die een stagiaire blijkt) met haar proactief handelen. Zij heeft namelijk in de ruimte ernaast al alles klaar gezet voor de volgende afspraak.

Follow-up

Natuurlijk volgt de factuur snel 😉 Maar ik krijg ook een overzicht mee met mogelijke klachten die kunnen ontstaan na de wortelkanaalbehandeling met daarbij behorende oplossingen.  En ik sta buiten met een vervolgafspraak in the pocket.

Wat kun jij hiervan leren?

Zou jij – net als bij mijn tandarts – wel wat gestructureerder willen werken?
Dan wordt het tijd dat we eens samen om tafel gaan zitten 😉 Tijdens mijn Powerworkshop Timemanagement op 25 augustus a.s. bijvoorbeeld.  In twee-en-een-half uur werken we aan een systeem waardoor je weer overzicht en structuur krijgt. Geen theoretisch gedoe, maar praktisch, zodat je het gelijk kunt toepassen in je werk. Schrijf je nu in door een mailtje te sturen naar martine@mbee.nl Welkom!

Tags: , , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Gratis E-book

7 gouden timemanagement-tips
voor ondernemers

gratis e-book